Ajankohtaista

26.1.2023
Mikä on sosiaalisen median vaikutus aikakauslehtijournalismiin

Sosiaalisen median vaikutus aikakauslehtijournalismiin on ollut viime vuosina merkittävä. Sosiaalisen median alustat, kuten Facebook, Twitter ja Instagram, ovat kenties pysyvästi muuttaneet tapaa, joilla lehdet tavoittavat yleisönsä ja kommunikoivat heidän kanssaan. Toisaalta sosiaalinen media on tarjonnut aikakauslehdille uusia mahdollisuuksia tavoittaa laajempi ja monipuolisempi yleisö. Toisaalta sosiaalisen median nousu on johtanut "valeuutisten" ja väärän tiedon lisääntymiseen, mikä […]

Lue koko juttu
18.1.2023
Mitä eroa on lehden levikillä ja lukijamäärällä?

Aikakauslehden lukijamäärä ja levikki ovat molemmat lehden tavoittavuuden ja suosion mittareita, mutta mittaavat eri asioita ja lehden lukijamäärä on aina suurempi kuin sen levikki. Suomessa lehtien levikkejä ja lukijamääriä mittaa Media Audit Finland. Mitä eroa on lehden levikillä ja lukijamäärällä on? Levikki Levikki tarkoittaa lehden levitettävien tai myytyjen kappaleiden lukumäärää. Se kertoo siis, kuinka monta […]

Lue koko juttu
18.1.2023
Digilehtien nousu: Miten teknologia muuttaa aikakauslehtialaa?

Teknologia kehittyy jatkuvasti ja muuttaa tapaamme elää ja työskennellä. Nykyään voimme ostaa tavaroita ja palveluita helposti kotisohvalta, viestitellä ystävien kanssa missä tahansa olemme, maksaa ostoksia ja laskuja älylaitteella, tilata taksin tai Uber-kyydin, tai käydä vaikka lääkärin vastaanotolla videoyhteyden välityksellä. Teknologia muuttaa myös tapaamme oppia uusia asioita ja kouluttautua, tehdä yhteistyötä ja esimerkiksi kaupunkisuunnittelua. Miten teknologia […]

Lue koko juttu
29.11.2022
Aikakaus­lehti vai aikakausi­lehti?

Jos olet koskaan miettinyt kumpi on oikea kirjoitusasu säännöllisesti ilmestyvälle lehdelle; aikakauslehti vai aikakausilehti, tässä vastaus: oikea kirjoitustapa on tietysti aikakauslehti, ilman i-kirjainta. Aikakauslehti on yhdyssana sanoista aikakausi ja lehti. Lue myös Mikä on aikakauslehti? Sanan aikakausi tarkoittaa tiettyä määriteltyä ajanjaksoa, eli esimerkiksi lehden ilmestymistiheyttä tai "sen ajanjakson artikkeleja". Lehti tarkoittaa säännöllisesti ilmestyvää painojulkaisua, kuten […]

Lue koko juttu
29.11.2022
Miten vanhat aikakauslehdet kuuluu kierrättää?

Mietitkö, mitä tehdä vanhoille aikakauslehdille? Hyvä uutinen on, että Suomessa aikakauslehdet on mahdollista kierrättää ja tarjota materiaaleille uusi elämä ja välttää niiden päätyminen kaatopaikalle. Modernista digitaalisesta ajasta huolimatta painettuja aikakauslehtiä tuotetaan, luetaan ja hävitetään edelleen päivittäin. Olipa sinulla kasa vanhoja aikakauslehtiä sitten kotona tai toimistolla, on tärkeää päästä niistä eroon vastuullisesti ja ympäristöystävällisesti. Tässä kaikki, […]

Lue koko juttu
15.6.2022
Internetin vaikutukset aikakauslehti­alaan

Internet on muuttanut aikakauslehtialaa lukemattomin eri tavoin. Sisällöt ovat nykyään helpommin saavutettavissa ja internet on tehnyt sisällöistä turhanpäiväistä pikakulutushöttöä, jonka laatua mitataan klikkausten määrällä. Internet on vaikuttanut sisältöjen tyyliin, laatuun ja hintaan. Yhä useammat saavat tietonsa netistä, jota selataan älypuhelimilla, tableteilla ja muilla kannettavilla laitteilla. Jatkuvasti ja joka paikassa. Miten internet on vaikuttanut aikakauslehtialaan ja […]

Lue koko juttu
13.6.2022
Mikä on aikakauslehti?

Mikä oikeastaan on aikakauslehti ja miten se eroaa esimerkiksi sanomalehdestä? Tilastokeskuksen määritelmän mukaan aikakauslehti on: Säännöllisesti, vähintään neljä kertaa vuodessa ilmestyvä lehti Sisältää artikkeleita joko yleiseltä tai erikoistuneelta elämän alueelta Lisäksi aikakauslehtiä ovat sellaiset sanomalehden muotoiset lehdet, jotka sisältönsä tai ilmestymistiheytensä puolesta eivät täytä sanomalehden kriteereitä, kuten muutaman kerran vuodessa ilmestyvät ammattijärjestöjen lehdet. Aikakausmedia täydentää […]

Lue koko juttu
10.5.2022
Mitä aikakauslehtiä suomalaiset lukevat ja miten?

Juttu perustuu suurelta osin Aikakausmedian Taloustutkimuksella teettämään Aikakauslehtihetki 2021 -tutkimukseen, jonka voi ladata täältä. Tutkimukseen osallistui 1 166 aikakauslehtiä lukevaa henkilöä. Tässä muutamia havaintoja mielenkiintoisesta tutkimuksesta. 71 % tulee tilattuna kotiin jokin aikakauslehti 15 % ei tule kotiin tilattuna mitään aikakauslehteä 13 % tulee kotiin jokin aikakauslehti ja hän ostaa myös aikakauslehtien irtonumeroita Suurin osa […]

Lue koko juttu
29.6.2021
Äänikirja­palvelut vertailussa

Äänikirjat ovat kasvattaneet viime vuosina räjähdysmäisesti suosiotaan. Koronavuonna 2020 kaunokirjallisuuden sähköisten julkaisujen myynti kasvoi 97,4 prosenttia ja lasten- ja nuorten kirjojen 86,1 prosenttia. Kustannusyhdistyksen mukaan äänikirjojen myynti kasvoi peräti 122 prosenttia. Samalla äänikirjojen suoratoistopalvelut ovat kertoneet kymmenien prosenttien liikevaihdon kasvusta ja sadoistatuhansista uusista käyttäjistä. Varhaisten omaksujien lisäksi äänikirjoja ovat oppineet kuluttamaan muun muassa ulkoilijat, kuntoilijat […]

Lue koko juttu
8.6.2021
Lehtien lukija­määrät

Kansallinen Mediatutkimus eli KMT on media-alan tilaama ja kaksi kertaa vuodessa julkaisema tutkimuskokonaisuus, jonka päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy. Tutkimuksen tuloksena saadaan printtimedian lukijamäärä keskimäärin per numero. Tuloksena saadaan myös kokonaistavoittavuuden, mikä sisältää myös digitaalisen median lukijat. Julkaisemme tällä sivulla otteita uusimmasta KMT:stä. Sivu on viimeksi päivitetty 8.6.2021 ja se perustuu […]

Lue koko juttu
5.8.2019
Mikä on paras kotimainen sisustuslehti

Sisustamistrendi on jatkunut voimakkaana jo vuosikymmeniä, eikä ihme, sillä sisustamisessa trendit muuttuvat jatkuvasti. Sisustusohjelmat ja -lehdet esittelevät toinen toistaan upeampia koteja ja inspiroivat kodin laittajia kokeilemaan uutta. Sisustuslehdet toimivat uusien trendien luojina, uutuustuotteiden esittelijöinä ja sisustusoppaina. Lisäksi ne haluavat tarjota elämyksiä. Muiden aikakauslehtien tavoin myös sisustuslehtien levikit ovat olleet 2000-luvun alusta lähtien tasaisessa laskussa. Digitalisaatio […]

Lue koko juttu
11.1.2018
Suomitutka - Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa

Suomitutka on Sanoman kuluttajapaneeli, jossa suomalaiset pääsevät ilmaisemaan mielipiteensä mediaan, tuotteisiin, palveluihin ja markkinointiin liittyvissä sähköpostikyselyissä. Kyselyjä teettävät Sanoma ja muut yritykset, jotka ovat kiinnostuneita kuulemaan ihmisten mielipiteitä ajankohtaisista asioista. Kyselyihin vastataan verkkolomakkeella silloin, kun itselle parhaiten sopii. Kiitokseksi kyselyyn vastaamisesta saat pienen rahallisen korvauksen, jonka voit käyttää lahjakortteihin, lahjoittaa hyväntekeväisyyteen tai siirtää rahana omalle […]

Lue koko juttu
18.11.2017
Lehtitilaus joululahjaksi - Katso parhaat tarjoukset!

  Vältä jouluruuhkassa juokseminen ja anna joululahjaksi lehtitilaus. Lehtitilaus on lahja, josta riittää iloa pitkäksi ajaksi ja jota odotetaan saapuvaksi vielä pitkään joulun jälkeenkin. Lehtitilaus viihdyttää ja koskettaa sekä tarjoaa lahjan saajalle mahdollisuuden viettää rentouttavaa omaa aikaa mukavan lukemisen parissa. Lisää ihania joulutarjouksia löydät Lehtitukku.fi:stä!

Lue koko juttu
15.2.2017
Ärsyttävät puhelinmyyjät - näin kiellät puhelinmyynnin kokonaan

  "Hei etunimi! Onpa kiva, että tavoitin sinut. Ihan mukavalla asialla soittelen, sillä pitkäaikaisena kanta-asiakkaana Teidät on valittu saamaan ilmaiseksi valitsemanne lehden vuosikerta, eikä Teidän tarvitse maksaa kuin kahdesta ensimmäisestä kuukaudesta. Meillä on tarjolla muun muassa seuraavia lehtiä... eli mikä laitetaan tulemaan?" Kuulostaako tutulta? Puhelinmyynti on monen mielestä varmasti ärsyttävimpiä suoramarkkinoinnin muotoja, jolla kuluttajia tänä […]

Lue koko juttu
20.5.2016
Tubettajille oma fanilehti – Tube-lehti ilmestyy elokuussa

Mediatalo A-lehdet alkaa julkaisemaan tubettajia käsittelevää nuortenlehteä. Uusi lehti on suunnattu 9-16 -vuotiaille tytöille, jotka fanittavat YouTube-tähtiä eli tubettajia. Lehden tuottaa tytöille suunnatun Demin toimitus. "Tubettajat ovat nousseet suosiossa perinteisten viihdetähtien, kuten muusikoiden ja elokuvatähtien rinnalle. Suosituimpien tubettajien videoilla on jo enemmän katselukertoja kuin monilla televisio-ohjelmilla", Tube-lehten päätoimittaja Anni Lintula kertoo A-lehtien tiedotteessa. Tube on […]

Lue koko juttu
24.2.2016
Aku on ykkönen somessakin

Aikakausmedia seuraa kuukausittain aikakauslehtien seuraaja-, tykkääjä- ja tilaajamääriä sosiaalisessa mediassa. Seurannassa ovat mukana kaikki Aikakausmedian jäsenlehdet, joilla on käytössään vähintään yksi sosiaalisen median kanava. Tammikuussa 2016 mukana oli 190 aikakauslehteä. Aktiivisimmin suomalaiset seuraavat lehtiä Facebookissa (63,0 %), Twitterissä (22,5 %) ja Instagramissa (12,0 %), kun YouTube ja Pinterest keräävät vain yksittäisiä prosentteja. Seuraajamäärältään ylivoimaisesti suurin […]

Lue koko juttu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram