Ärsyttävät puhelinmyyjät - näin kiellät puhelinmyynnin kokonaan

Julkaistu: 15.2.2017
Puhelinmyyjä työssään

Puhelinmyyjä työssään

"Hei etunimi! Onpa kiva, että tavoitin sinut. Ihan mukavalla asialla soittelen, sillä pitkäaikaisena kanta-asiakkaana Teidät on valittu saamaan ilmaiseksi valitsemanne lehden vuosikerta, eikä Teidän tarvitse maksaa kuin kahdesta ensimmäisestä kuukaudesta. Meillä on tarjolla muun muassa seuraavia lehtiä... eli mikä laitetaan tulemaan?"

Kuulostaako tutulta? Puhelinmyynti on monen mielestä varmasti ärsyttävimpiä suoramarkkinoinnin muotoja, jolla kuluttajia tänä päivänä lähestytään. Suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan sellaista markkinointia, jossa kuluttajaa lähestytään suoraan joko postitse, puhelimitse tai sähköisesti.

Puhelimessa myydään vaikeita tuotteita: sähkösopimuksia, puhelin- ja nettiliittymiä, maksullisia TV-kanavapaketteja ja aikakauslehtiä. Osa tuotteista on niin monimutkaisia palveluja, että asiakkaat eivät osaa niitä ostaa, eivätkä aikaisempaa työkokemusta vailla olevat nuoret puhelinmyyjät myydä.

Sähkösopimukset, netti- ja puhelinliittymät, kanavapaketit ja vastaavat ovat teknisiä ja vaikeasti vertailtavia tuotteita. Provisiopalkalla toimivat puhelinmyyjät painostavat asiakkaita tekemään nopeita päätöksiä, mistä voi seurata yllätyksiä asiakkaille. Mitään näin tärkeitä päätöksiä ei tulisi ikinä tehdä puhelimessa.

Tässä jutussa kerromme, miten saat puhelinmyynnin loppumaan kokonaan.

Tietojen keräämisestä pitää kertoa

EU:n yleinen tietosuoja-asetus, 2016/679, velvoittaa rekisterinpitäjää kertomaan jo tietojen keräämisvaiheessa, mikäli hänen luovuttamiaan tietoja tullaan käyttämään suoramarkkinointiin.

Moni ei varmaankaan tule lukeneeksi sähköpostiosoitetta kysyvän popupin tai lähikaupan pallogrilliarvonnan pienellä painettuja ehtoja, joissa tietojen keräämisestä kerrotaan. Jos niiden ehdot noudattavat tietosuoja-asetusta, niissä kerrotaan myös, miten tietoja kerätään ja miten suoramarkkinoinnilta voi kieltäytyä.

Suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan sellaista markkinointia, jolla lähestytään kuluttajaa joko postitse, puhelimitse tai sähköisesti.

Puhelinmyynnin kieltäminen

Puhelimitse tulevan suoramarkkinoinnin voi kieltää:

  1. Ilmoittamalla kiellosta suoraan markkinoijalle tai myyjälle, jolloin kielto koskee vain kyseistä yritystä,
  2. Kieltämällä nimi- ja osoitetietojen luovutuksen viranomaisten tietojärjestelmistä tai
  3. Ilmoittautumalla maksulliseen suoramarkkinoinnin rajoituspalveluun.

1. Digi- ja väestötietovirasto (DVV)

Aloita kieltämällä omien nimi- ja osoitetietojen luovuttaminen väestötietojärjestelmästä. Sen voi tehdä henkilökortin tai verkkopankkitunnusten avulla Digi- ja väestötietoviraston  Tarkasta tietosi! -palvelussa.

2. Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)

Traficom tarjoaa nimi- ja osoitetietoja yrityksille. Voit tehdä osoitteenluovutus- ja markkinointikiellon Traficomille sähköisesti tai puhelimitse.

3. Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML)

ASML on markkinointialan itsesääntelyelin, joka tarjoaa tietoa suoramarkkinoinnista ja ylläpitää suoramainonnan rajoituspalvelua Puhelin-Robinson, Posti-Robinson. Voit rajoittaa puhelinmyyntiä ASML:n jäsenyrityksiltä soittamalla ASML:n rajoituspalveluun.

Markkinoilla on myös maksullisia palveluja, kuten Telemarkkinointikielto.fi, jotka lupaavat muutaman euron vuosimaksulla estää puhelinmyynnin liittymääsi.

Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Kuningaskuluttaja (Yle)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

TilaaLehti.fi logo
TilaaLehti.fi-sivusto tarjoaa parhaat lehtitarjoukset ja tilaajalahjat yli 600 kotimaiseen ja ulkomaiseen aikakaus- ja sanomalehteen sekä muihin julkaisuihin.
hello world!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram