Avotakka on ylivoimaisesti Suomen suurin sisustamisen ja asumisen lehti. Vuonna 1967 perustettu klassikko innostaa sisustamaan, mutta jättää sijaa myös haaveilulle.
Kauniita ja ihania koteja, kekseliäitä sisustusratkaisuja, kiinnostavia ihmisiä ja ajankohtaisia sisustusuutuuksia. Avotakan joka numerossa esitellään vähintään neljä erityylistä kotia upeilla kuvilla varustettuna.
Design & Vintage -osiossa esitellään vanhoja tavaroita, arkkitehtuuria ja taidetta. Sisustuskokonaisuuksissa kerrotaan pintamateriaaleista, neuvotaan hankinnoissa ja tarjotaan ratkaisuja yleisimpiin sisustusongelmiin. Lehti esittelee myös uutuustuotteet ja antaa ostosvinkkejä. Keittiöosiossa annetaan ideoita keittiöön, kattausvinkkejä ja helppoja ruokaohjeita.
Lehti kertoo mielenkiintoisia tarinoita muotoilusta, arkkitehtuurista ja antiikista sekä arjen ilmiöistä. Se kunnioittaa perinteitä, mutta elää jatkuvasti katse tulevaisuudessa.
Avotakka tarjoaa uusia ja raikkaita oivalluksia sisustajan arkeen, joista kaikki voivat ammentaa raikkaita ideoita ja inspiraatioita oman kodin laittamisen. Se on elämänmakuinen, innostava, inspiroiva, korkealaatuinen, lämmin ja oivaltava sisustuslehti. Inspiroidu sen mukana!
Avotakan joka numerossa:
- Koti - Esitellään neljä kiinnostavaa kotia tarinoin ja kuvin.
- Design - Vie suomalaisen muotoilun juurille. Vanhat tavarat, arkkitehtuuri, taide ja antiikki.
- Sisustus - Pintamateriaalit, ostajan opas ja ratkaisuja yleisimpiin sisustusongelmiin.
- Palstat - Uutisia, ilmiöitä ja ihmisiä.
- Tuotteet - Uutuudet ja ostosvinkit.
- Vihersisustaminen - Pihan, puutarhan ja parvekkeen laittaminen.
- Muodonmuutokset - Pieniä stailauksia ja isompia muutostöitä.
- Keittiö & ruoka - Helppoja ruokaohjeita, viinivinkkejä ja kattausideoita.
Lehden historiaa
Avotakan ensimmäinen numero ilmestyi vuonna 1967. Lehti oli nuorekkaampi, värikkäämpi ja radikaalimpi sen ainoaan kilpailijaan, Kaunis koti -lehteen verrattuna. Kaunis koti esitteli enemmän yläluokkaista sisustusta ja suomalaista 1950-luvulla maineeseen noussutta muotoilua.
Avotakka halusi palvella ensimmäistä yhteistä kotiaan perustavia nuoria pariskuntia ja vaurastuvaa keskiluokkaa. Se toi ensimmäistä kertaa Suomessa esille esimerkiksi muovin käyttöä sisustuksessa ja italialaista huippumuotoilua.
Lehden värikkyys ja elitistisyys eivät alkuun tavoittaneet kovin suurta yleisöä, mutta 1970-luvulla lehden alettua esittelemään julkisuuden henkilöiden koteja, sen suosio kasvoi nopeasti. Vuoden 1973 energiakriisin myötä lehti muuttui maanläheisemmäksi ja se alkoi korostamaan säästäväisyyttä ja ympäristöarvoja.
Katso myös
- Verkkosivut (meillakotona.fi)
- YouTube