Mitä aikakauslehtiä suomalaiset lukevat ja miten?

Mitä aikakauslehtiä suomalaiset lukevat

Juttu perustuu suurelta osin Aikakausmedian Taloustutkimuksella teettämään Aikakauslehtihetki 2021 -tutkimukseen, jonka voi ladata täältä.

Tutkimukseen osallistui 1 166 aikakauslehtiä lukevaa henkilöä.

Tässä muutamia havaintoja mielenkiintoisesta tutkimuksesta.

  • 71 % tulee tilattuna kotiin jokin aikakauslehti
  • 15 % ei tule kotiin tilattuna mitään aikakauslehteä
  • 13 % tulee kotiin jokin aikakauslehti ja hän ostaa myös aikakauslehtien irtonumeroita

Suurin osa suomalaisista lukee aikakauslehtiä vähintään viikoittain.

  • 7 % lukee päivittäin
  • 30 % useita kertoja viikossa
  • 27 % kerran viikossa
  • 14 % noin joka toinen viikko
  • 17 % kerran kuukaudessa
  • 6 % harvemmin kuin kerran kuukaudessa

Miehet lukevat aikakauslehtiä useammin – keskimääräinen lukuhetki kestää 26 minuuttia

Miehet lukevat aikakauslehtiä useammin kuin naiset. Vanhemmat lukevat aikakauslehtiä nuorempia useammin. 15–24-vuotiaista aikakauslehtiä lukee päivittäin lähes yhtä suuri osuus kuin 70–vuotiaat.

Suurimmalla osalla miehistä ja naisista yksittäinen lukuhetki kestää 16–30 minuuttia. Keskimäärin lukuhetken pituus on 26 minuuttia.

Vanhemmat ikäluokat viettävät aikakauslehtien parissa pidempiä aikoja kuin nuoremmat.

65 % lukijoista lukee aikakauslehden kannesta kanteen kokonaan aina tai usein. Noin kolmannes vain silloin tällöin tai harvemmin.

Lehtiä luetaan eniten illalla ja iltapäivällä

Painettua lehteä luetaan enimmäkseen iltapäivällä (47 %) tai illalla (54 %). Aamulla (12 %) ja päivällä (18 %) lukemiseen jää vähemmän aikaa.

Etenkin nuoremmat (15–34 vuotta) lukevat lehtiä selvästi enemmän aamulla ja iltapäivällä kuin illalla.

Illalla lukemisen kerrotaan auttavat levähtämään, rauhoittumaan ja rentoutumaan. Useimmilla on silloin enemmän aikaa syventymiseen, keskittymiseen ja rauhoittumiseen.

Aikakauslehteä luetaan kotona olohuoneessa sohvalla tai nojatuolissa (70 %), keittiössä ruokapöydän äärellä (43 %), makuuhuoneessa (32 %), parvekkeella tai terassilla (24 %) tai vessassa (13 %).

Naiset lukevat miehiä enemmän terassilla, miehet taas vessassa.

Vain harva lukee lehteä työpaikalla (4 %) tai julkisessa liikenteessä (4 %).

Lehtiä luetaan pätkissä silloin kun siihen on aikaa

Suurimmalle osalle tutkimukseen osallistuneista ei ole väliä pääseekö lehteä lukemaan arkena vai viikonloppuna.

Suurin osa vastaajista ei lue lehteä heti, vaan odottaa hetkeä, jolloin lukemiselle voi varata aikaa.

Yli 65–vuotiaat lukevat lehden useammin heti sen ilmestyttyä.

Noin kaksi kolmasosaa lukee lehden lyhyemmissä pätkissä aina kun on aikaa, ja kolmannes yhdellä lukukerralla.

Koko lehti tai artikkeli voidaan ottaa talteen

82 % vastaajista ilmoitti säilyttävänsä lehden, palataksensa siihen myöhemmin tai antavansa lehden eteenpäin tuttavalle tai sukulaiselle.

Kiinnostavan jutun sisältävä lehti otetaan talteen tai artikkeli leikotaan talteen. 29 % kertoo ottavansa kiinnostavasta sisällöstä kuvan puhelimellaan.

24–35-vuotiaista joka toinen kuvaa aikakauslehtien sisältöjä puhelimellaan. Naiset ovat miehiä innokkaampia taltioijia.

Minkälaisia aikakauslehtiä suomalaiset lukevat?

Suomalaiset lukevat säännöllisesti hyvin monenlaisia aikakauslehtiä. Selkeästi erottuvin lehtityyppi on asiakaslehdet, joita kertoo lukevansa 65 % vastaajista.

Säännöllisesti luettavien lehtien tyypit top 10:

  1. Asiakaslehdet ~65 %
  2. Uutis-, ajankohtais- ja talouslehdet ~26 %
  3. Naistenlehdet ~19 %
  4. Tiedelehdet ~19 %
  5. Ammattilehdet ~19 %
  6. Asumisen lehdet ~18 %
  7. Harrastelehdet ~17 %
  8. Järjestölehdet ~16 %
  9. Tekniikka- ja hifilehdet ~16 %
  10. Yleisaikakauslehdet ~13 %

Naisten säännöllisesti lukemat aikakauslehtityypit top 5:

  1. Asiakaslehdet
  2. Naistenlehdet
  3. Asumisen ja puutarhalehdet
  4. Hyvinvoinnin, kauneuden ja terveyden lehdet
  5. Järjestölehdet

Miesten säännöllisesti lukemat aikakauslehtityypit top 5:

  1. Asiakaslehdet
  2. Uutis-, ajankohtais- ja talouslehdet
  3. Tekniikka- ja hifilehdet
  4. Tiedelehdet
  5. Auto- ja moottoriajoneuvolehdet

Säännöllisesti luettavista aikakauslehdistä suosikkeja ovat naistenlehdet sekä uutis-, ajankohtais- ja talouslehdet.

Naisten suosikkeja ovat naistenlehdet, miesten uutis- ja talouslehdet.

Digitaaliset lehdet kasvattavat suosiotaan

Yhä useampi (56 %) suomalainen kertoo lukevansa aikakauslehtiä myös digitaalisessa muodossa lehden nettisivuilta, selattavana näköislehtenä tai puhelinsovelluksella.

Vain painettuja lehtiä lukevat pitävät enemmän paperilehden tuntumasta ja lukuelämyksestä (38 %), eivät halua käyttää digitaalisia laitteita (21 %) tai pitävät näytön tuijottamista silmiä rasittavana (17 %).

Digitaalisia julkaisuja pidetään ennen kaikkea kätevänä, nopeana ja helppona (17 %) tapana lukea ja sisällön olevan helpommin löydettävissä (8 %).

Digilehtien huonoina puolina on esitetty muun muassa keskittymisen vaikeus (15 %), vaikealukuisuutta (14 %) ja silmiä rasittavana (6 %).

Painetun lehden etuina vastaajat pitivät parempaa lukufiilistä, paperin tunnetta ja rentoutumista.

Vastaajat kertovat nauttivansa fyysisen painetun lehden tuoksusta, selaamisesta ja elämyksellisyydestä. He pitävät sisältöjä henkilökohtaisempina.

73 % kokee saavansa vastinetta ajalleen lukiessaan painettuja aikakauslehtiä. Digitaalisen median sisältöjä luettaessa vastinetta kokee saavansa vain 39 %.

Nuoret ovat tyytyväisempiä digisisältöihin.

Painettu lehti valitaan rentoutumiseen ja oman ajan saamiseksi

Printtilehti voittaa kyselyssä digilehdet useimmissa tilanteissa.

  • Rentoutumiseen – painettu 67 %, digimedia 18 %
  • Saadakseni omaa aikaa – painettu 57 %, digi 18 %
  • Perehtyäkseni kriittisiin analyyseihin – painettu 45 %, digi 32 %
  • Uusien näkökulmien löytämiseen – painettu 43 %, digi 41 %
  • Ammatillisen tiedon hankkimiseen – painettu 41 %, digi 37 %
  • Inspiraation hankkimiseen  – painettu 39 %, digi 35 %

Digitaaliseen mediaan turvaudutaan esimerkiksi odottaessa ja aikaa tappaessa.

  • Tappaakseni aikaa – painettu 29 %, digi 57 %
  • Viihtyäkseni – painettu 31 %, digi 52 %
  • Odottamiseen (esim. bussia) – painettu 34 %, digi 46 %
  • Oppiakseni uutta – painettu 43 %, digi 45 %

Yli 80 % vastaajista ei käytä mitään muuta mediaa lukiessaan aikakaus- tai sanomalehteä. Radiota, televisiota tai sosiaalista mediaa käytettäessä asia on päin vastoin.

Ehkä juuri siksi lukijat kokevat lehtiä lukiessa enimmäkseen positiivisia tunteita:

  • Rento, huoleton, levollinen (18 %)
  • Kiinnostunut, innostunut, inspiroitunut (16 %)
  • Tiedonhaluinen, informatiivinen, oppiva (10 %)
  • Keskittynyt, tarkkaavainen, syventynyt (9 %)
  • Rauhallinen, tyyni, kiiretön (8 %)

Vastaajat kertovat lehden lukemisen tarjoavan pienen hetken omaa aikaa, keskittymistä vain siihen ja muun unohtamisen.

Lukeminen on rentoutumista ilman mediatulvaa, uuden oppimista ja inspiroitumista itseä kiinnostavista asioista.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram