Internetin vaikutukset aikakauslehti­alaan

Kiire

Internet on muuttanut aikakauslehtialaa lukemattomin eri tavoin. Sisällöt ovat nykyään helpommin saavutettavissa ja internet on tehnyt sisällöistä turhanpäiväistä pikakulutushöttöä, jonka laatua mitataan klikkausten määrällä. Internet on vaikuttanut sisältöjen tyyliin, laatuun ja hintaan. Yhä useammat saavat tietonsa netistä, jota selataan älypuhelimilla, tableteilla ja muilla kannettavilla laitteilla. Jatkuvasti ja joka paikassa.

Miten internet on vaikuttanut aikakauslehtialaan ja mikä on media-alan tulevaisuus myllerryksen jälkeen?

Sanomalehtien levikkimuutokset hehkuvat punaista. (LT-levikki 2020, MediaAuditFinland)

Sanomalehtien levikkimuutokset hehkuvat punaista. (LT-levikki 2020, MediaAuditFinland)

Laskevat levikit

Ei ole epäilystäkään, etteikö internet-käytön yleistymisellä olisi suoraa yhteyttä sekä aikakauslehtien että sanomalehtien levikkien laskemiseen.

Internet vaikuttaa kaikkeen, esimerkiksi siihen, miten elokuvia kulutetaaan.

Printtijulkaisujen lukijakunta ikääntyy ja vähenee. Digimainonta kattaa yhä suuremman osuuden julkaisijoiden tuloista. Samalla kilpailu on kireää, kun julkaisijat tekevät kaikkensa pysyäkseen pinnalla.

Aikakauslehtien tulevaisuus on sumun peitossa, eikä sillä ole selkeää suuntaa.

Parantunut laatu

Vaikka asiantuntijat ovat ennustaneet jo vuosia painetun median kuolemaa, on osa erikoislehdistä onnistunut jopa kasvattamaan levikkiään.

Moni aikakauslehti on uudistunut kauniiksi ja tyylikkääksi printtituotteeksi, jonka poimii mielellään käteen selattavaksi.

Kun yhä useampi nettimedia tuottaa merkitöksetöntä sisältöä klikkimääriä kasvattaakseen, on helppo väittää, että aikakauslehdet edustavat laadullisesti parempia medioita.

Internetissä brändin merkitys on korostunut, sillä ihmiset seuraavat netissä brändejä. Brändäys ei kuitenkaan tarkoita sanan "lehti" korvaamista brändi-sanalla julkaisijan nettisivuilla.

Sanomalehtiä lukevia ihmisiä metrossa.

Aina metrot eivät täyttyneet älypuhelimiaan tuijottavista ihmisistä. Kuva: Peter Lawrence

Kiinnostava sisältö

Aikakauslehtibrändien on mietittävä, mikä niiden lukijoita kiinnostaa ja miten luoda heille mukaansatempaavaa ja vetoavaa sisältöä.

Lukijat menevät verkkoon saadakseen nopeasti tietoa alan uutisista ja kehityksestä. Tilatakseen aikakauslehden tai ostaakseen irtonumeron, he eivät halua lukea siitä jo netistä lukemiaan uutisia.

Lukijat haluavat sisältöä, joka syvällistä, tutkittua, luotettavaa ja relevanttia. Maksaakseen lehdestä, sen täytyy tuottaa lukijalle lisäarvoa.

Onko printti kuolemassa?

Painetun journalismin saaga on ollut viime vuodet rappeutunutta aikaa täynnä lomautuksia, irtisanomisia, leikkauksia sekä levikin ja lukijamäärien kutistumista.

Kun lehden lukijamäärät vähenevät, myös sen mainostulot laskevat. Ja pandemia on pahentanut monen lehden ongelmia.

Tulevaisuudessa tulemme näkemään monen sellaisen aikakauslehden julkaisun päättymisen, jotka eivät kykene tuottamaan lukijoilleen lisäarvoa.

Onko painettu media siis kuolemassa?

Ei ole, ja tässä on syy.

Moni aikakauslehti, joka onnistuu luomaan tavan ansaita pelkällä digitaalisella sisällöllä, tarjoamalla paitsi artikkeleja, blogeja, podcasteja ja päivittäisiä uutisia, mutta myös muita tulevaisuuden innovaatioita, tulee siirtymään kokonaan nettiin.

Tulemme näkemään myös yhä tyylikkäämpiä, paremmin kirjoitettuja ja enemmän lisäarvoa lukijoille tarjoavia painettuja aikakauslehtiä, jotka kiinnostavat kohderyhmäänsä ja edustavat heille luotettavaa mediaa.

Tämä on hieno uutinen meille, jotka vannovat edelleen painetun lehden nimeen ja rakastavat lukea niitä!

Artikkelikuva: Anna Dziubinska

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram