Vogue on kuukausittain ilmestyvä muoti- ja lifestylelehti, josta ilmestyy 23 kansallista tai alueellista painosta. Lehteä julkaisee Condé Nast.
Voguen johtajuuden ja auktoriteetin perusta on sen ainutlaatuinen rooli globaalin yleisön kulttuurisena mittarina. Se asettaa muodin kulttuurin kontekstiin maailmassa, jossa elämme — siinä miten me pukeudumme, elämme ja seurustelemme, miten ruokailemme, kuuntelemme ja katselemme sekä siinä kuka meitä johtaa ja inspiroi. Vogue uppoutuu muotiin ja kertoo lukijoilleen mitä tapahtuu seuraavaksi.
Ajatuksia herättävä, relevantti ja aina vaikutusvaltainen Vogue määrittelee muodin kulttuurin.
Vogue ilmestyy omana painoksenaan seuraavissa maissa: Alankomaat, Australia, Brasilia, Espanja, Intia, Iso-Britannia, Italia, Japani, Kiina, Korea, Meksiko/Latinalainen Amerikka, Portugal, Ranska, Saksa, Taiwan, Thaimaa, Turkki, Ukraina ja Venäjä (2015).
Lehden nettisivuilta löydät muoti-, kauneus-, kulttuuriuutisia ja kaupunkioppaita. Se on aktiivisesti mukana myös kaikkialla somessa:
- https://instagram.com/voguemagazine/
- https://twitter.com/voguemagazine?lang=fi
- https://fi.pinterest.com/voguemagazine/
- https://www.facebook.com/vogue
- https://www.youtube.com/user/Americanvogue
Vogue-lehden historiaa
Voguen perusti Arthur Turnure Yhdysvalloissa vuonna 1892. Viikoittain ilmestyneen lehden ensimmäinen numero ilmestyi 17.12.1982 ja sen sponsorina toimi Kristoffer Wright. Ensimmäisen lehden hinta oli 10 senttiä (noin 2,4 euroa nykyrahaan suhteutettuna). Turnuren tarkoitus oli luoda julkaisu, joka juhli "elämän seremoniallista puolta". Sen alkuperäinen kohderyhmä olivat New Yorkin aristokraatit — maan hallitseva yhteiskuntaryhmä, joka ei arvostanut tyylikkyyttä ja seremoniallisuutta, kuten Englannissa ja Ranskassa. Lehti käsitteli tuolloin pääosin muotia, mutta se tarjosi myös urheilua ja sosiaalisia suhteita mieslukijoilleen.
Condé Montrose Nast osti Voguen vuonna 1905 vuotta ennen Turnuren kuolemaa ja sai kasvatettua lehden suosiota. Hän muutti lehden ilmestymään kahdesti viikossa ja vei lehden myös ulkomaille 1910-luvulla. Vierailtuaan Britanniassa vuonna 1916, hän toi lehden sinne, minkä jälkeen lehti alkoi ilmestymään myös Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa 1920-luvulla. Niissä se sai hyvän vastaanoton. Lehden julkaisumäärä ja tuotto kasvoivat dramaattisesti Nastin hallinnassa. Vuonna 1911 Vogue-brändi oli jo kerännyt mainetta eliittiyleisöltään, jota se pitää edelleen yllä.
Lehden tilaajamäärät aaltoilivat 1930-luvun Suuren laman ja toisen maailmansodan aikoihin. Näihin aikoihin sen päätoimittajana toimi tunnettu kriitikko Frank Crowninshield, jonka Condé Nast oli siirtänyt tehtävään yhteiskunnallisesta Vanity Fair -lehdestä. 1930-luvulla Vogue alkoi korvaamaan kuvitettuja kansiaan valokuvilla, mikä johti pikkuhiljaa muotikuvituksen rappeutumiseen.
1960-luvulla lehti alkoi Diana Vreelandin johdolla vetoamaan seksuaalisen vallankumouksen nuoriin, keskittymällä nykyaikaisempaan muotiin ja keskustelemalla avoimemmin seksuaalisuudesta. Tämän vuoksi Vogue alkoi esittelemään myös East Villagen muotiliikkeitä sekä niin sanottuja downtown-persoonia, kuten Andy Warholia ja hänen supertähtiään Jane Holzeria ja monia muita newyorkilaisia. Se jatkoi myös mallien tunnetuksi tekemistä.
Vuonna 1973 Voguesta tuli kuukausittain ilmestyvä julkaisu. Lehti kävi päätoimittaja Grace Mirabellan johdolla läpi monia toimituksellisia ja tyylillisiä muutoksia vastatakseen kohdeyleisönsä elämäntapamuutoksiin.
Heinäkuussa 1988 lehden päätoimittajaksi tuli Anna Wintour, joka valittiin myös Condé Nastin taiteelliseksi johtajaksi maaliskuussa 2013. Wintour oli myös kehittämässä teini-ikäsille suunnattua Teen Vogue -lehteä, josta tuli suuri menestys. Toimikautensa aikana hän on kerännyt satoja miljoonia dollareita hyväntekeväisyyteen sekä päässyt vierailemaan Kuningatar Elisabet II:n ja presidentti Barack Obaman luona.