Entertainment Weekly

Entertainment Weekly on johtava populaarikulttuurin viikkolehti, joka tarjoaa uutisia, arvosteluja, kommentaareja ja vuorovaikutteista sisältöä kaikilta viihteen aloilta. Sen jokainen numero on täynnä julkkisten, ohjaajien, kirjailijoiden ja muiden viihteen luojien haastatteluja.

Noin puolet lehden sivuista on omistettu elokuville, televisiolle, musiikille ja kirjoille, jotka on arvosteltu akateemiseen tyyliin asteikolla A-F. Suosittuja palstoja ovat Must List, joka kokoaa toimituksen suositukset tulevalla viikolla, First Look -kurkistus Hollywoodin tuleviin hankkeisiin sekä julkkisten tyylejä arvioiva Style Report. Vuoden aikana ilmestyy useita erikoisnumeroita, jotka on omistettu muun muassa TV-sarjaennakoille, lomaleffoille ja Oscar-palkinnoille.

Entertainment Weekly on täydellinen lehti viihdeuutisia rakastaville, jotka haluavat kurkistuksen elokuvien, television ja musiikin sisäpiiriin.

Ei saatavilla*

* Valitettavasti meillä ei tällä hetkellä ole voimassa olevaa tarjousta tästä lehdestä. Ole hyvä ja tutustu muihin loistaviin lehtitarjouksiin alla. :)

Entertainment Weekly (EW) on yhdysvaltalainen Time Inc.:n julkaisema viihdelehti, joka kattaa elokuvat, television, musiikin, Broadway-teatterin, kirjat ja populaarikulttuurin. Lehden päätoimittaja on Henry Goldblatt.

Toisin kuin julkisuuden henkilöihin keskittyvät lehdet, kuten Us Weekly, People ja In Touch Weekly, EW keskittyy pääasiassa viihdemedian uutisiin ja kriittisiin arvosteluihin. Se on suunnattu myös enemmän suurelle yleisölle, kuin esimerkiksi The Hollywood Reporter -lehti.

Entertainment Weeklyn ensimmäinen numero ilmestyi 16. helmikuuta, 1990, ja lehden kannessa esiintyi kanadalainen laulaja k.d. lang. Irtonumeron hinta oli 1,95 dollaria. Lehti kasvatti nopeasti levikkiään, joka oli noussut jo 1,7 miljoonaan vuoteen 2003 mennessä. Vuonna 2006 lehti koki ison graafisen ja layoutiin liittyvän modernimpaan suuntaan ajaneen uudistuksen.

Entertainment Weeklyn loivat Jeff Jarvis ja Michael Klingensmith, joka toimi myös julkaisijana aina lokakuuhun 1996 asti. Lehteä on pidetty arvostettuna populaarikulttuurin kuluttajan oppaana, joka tarjosi elokuvien, musiikin, kirjojen ja toisinaan myös videopelien ja näyttämötaiteen arvosteluja.

Entertainment Weekly logo

Lehden sisältöä

Tyypillisesti lehden kannessa esiintyy joku julkisuudesta tuttu henkilö ja lehden pääasiallista sisältöä ovat olleet television katseluluvut, tuottavimmat elokuvat, elokuvien tuotantokustannukset, konserttien lipputulot, mainosbudjetit sekä syvällisemmät artikkelit aikataulutuksista, tuottajista, käsikirjoittajista, ohjaajista ja muista showrunnereista.

Lehti ilmestyy viikoittain ja siitä ilmestyy 52 numeroa vuodessa. Vuoden aikana ilmestyy useita tuplanumeroita (yleensä tammikuussa, toukokuussa sekä kesä- tai elokuussa), jotka ovat irtonumeromyynnissä yleensä pidempään.

EW:n layout on hyvin tyypillinen aikakauslehden formaatti: ensimmäisillä sivuilla on sisällysluettelo, yleisönosasto ja tulevien tv-ohjelmien, elokuvien ja musiikkitapahtumien mainoksia.

  • The Must List on aukeaman kokoinen osio 10 viikon tärkeimmistä elokuvista, kirjoista, musiikkikappaleista jne. Yksi niistä on yleensä lukijoiden valitsema.
  • First Look on aukeaman kokoinen kurkistus joihinkin Hollywoodin siisteimpiin tuleviin hankkeisiin, kuten elokuviin, tv-sarjojen jaksoihin tai musiikkitapahtumiin.
  • The Hit List on kriitikko Scott Brownin palsta, jossa nostetaan esiin 10 tärkeää tapahtumaa, usein koomisilla kommenteilla varustettuna.
  • The Hollywood Insider on yksisivuinen osio, jossa käydään läpi viihdealan tuoreimmat uutiset televisiosta, elokuvista ja musiikista.
  • The Style Report on omistettu julkkisten tyyleille. Paljon valokuvia, grafiikkaa ja muita kuvia.
  • The Monitor on kaksisivuinen palsta, joka on omistettu julkkisten elämään, kuten häihin, sairauksiin, pidätyksiin, esiintymisiin tuomioistuimissa ja kuolemiin.
  • Celebrity-osio on jaettu kahdelle merkittävälle kolumnistille: Mark Harris kirjoittaa mm. populaarikulttuurin nykyisistä tapahtumista ja Diablo Cody näkökulmistaan viihdeteollisuuteen yleensä.

Lisäksi lehden keski- ja loppupuolella on:

  • 4-6 erikoisartikkelia (1-2 sivua/artikkeli), jotka sisältävät haastatteluja, narratiivisia artikkeleja sekä listauksia. Erikoisartikkelit käsittelevät enimmäkseen elokuvia, musiikkia ja televisiota, sekä vähemmän kirjallisuutta ja teatteria.
  • Arvosteluja, myydyimmät-listaus sekä tietoiskuja, joissa mm. lyhyitä haastatteluja. Arvosteluissa elokuvia, tv-ohjelmia ja -sarjoja, katselusuosituksia, musiikkia, kirjoja, teatteriesityksiä, pelejä, nettisivuja ja tuotteita. Arvostelujen pisteet akateemiseen tyyliin asteikolla A-F.
  • Bullseye listaa viikon hitit ja hudit populaarikulttuurissa.

Erikoisnumerot

Lehdestä ilmestyy joka vuosi useita erikoisnumeroita, jotka julkaistaan usein tuplanumeroina. Erikoisnumeroita ovat mm. kevään, kesän, syksyn ja talven ennakkonumerot, joissa esitellään tulevia elokuvia, musiikkijulkaisuja, televisio-ohjelmia, live-keikkoja ja kirjoja. Yksi numero vuodessa on kuvanumero, jossa esitellään julkisuuden henkilöiden valokuvia. Toisin kuin juorulehdissä, nämä kuvat on otettu yhteistyössä julkkisten kanssa ja niissä on käytetty jotain taideilmaisun muotoa. Muita erikoisnumeroita ovat Oscar-numerot, joista ensimmäisessä ennakoidaan ehdokkaita, seuraavassa esitellään ehdokkaat ja käydään läpi ehdokkaiden voittotodennäköisyyksiä sekä gaalan jälkeen julkaistava After-Awards -erikoisnumero. Vastaavasti lehdessä käsitellään myös musiikkialan Grammy-palkintoja, television Emmy-palkintoja ja teatterin Tony-palkintoja, mutta ne saavat selvästi vähemmän palstatilaa kuin Oscarit.

Vuoden viimeisessä numerossa Entertainment Weekly valitsee Vuoden Viihdyttäjän (Entertainer of the Year). Palkinnon ovat voittaneet mm. Bart Simpson, Tom Hanks, Frendit, Leonardo DiCaprio, Nicole Kidman, J.K. Rowling, Sandra Bullock ja Jennifer Lawrence.

Kenelle?

Viihdealaa tarkasti seuraaville

Ilmestyy

Viikoittain, 52 numeroa vuodessa

Julkaisija

Time Inc.

Päätoimittaja

Henry Goldblatt

Ensimmäinen numero

16.2.1990

Levikki

1 771 907 (AAM 2015)

Lukijamäärä

-

Lukijaprofiili

62 % naislukijoita, 38 % mieslukijoita, lukijoiden mediaani-ikä 44 vuotta

Irtonumero

Ei irtonumeromyynnisä Suomessa

ISSN

1049-0434

Maa

Yhdysvallat

Kieli

englanti

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram