ShortList on brittiläinen viikkolehti, joka on perustettu syyskuussa 2007. Se on levikiltään Iso-Britannian suurin miesten lifestyle-lehti. Sen päätoimittaja on Martin Robinson ja toimitusjohtajana toimii IPC Median entinen toimituspäällikkö Mike Soutar. Vuonna 2009 lehteä julkaiseva ShortList Media alkoi julkaisemaan myös Stylist-lehteä, joka on naisille suunnattu samantyyppinen lehti.
Minkälainen lehti ShortList on?
ShortList on viikoittain ilmestyvä ilmaisjakelulehti korkealuokkaisille kaupungissa asuville ja työssäkäyville miehille. Lehteä jaetaan ilmaiseksi Lontoossa, Manchesterissa, Brightonissa, Birminghamissa, Leedsissä ja muissa isoissa kaupungeissa muun muassa kuntosaleilla, muotikaupoissa, lentoasemilla, hotelleissa ja kaupoissa. Vaikka lehti on Britanniassa ilmaisjakelulehti, se on saatavilla myös tilausmyynnissä muihin kaupunkeihin ja ulkomaille.
Shortlistin iskulause on "Miehille, joilla on enemmän kuin yksi asia mielessään". Tällä se halusi erottua Loadedin ja Stuffin kaltaisista ns. lad-lehdistä, ja saavuttikin nopeasti ison yleisön miehistä, jotka tunsivat, että heitä puhutellaan. Uskomalla lukijoiden älykkyyteen ja puhumalla rehellisesti heidän odotuksistaan ja huolenaiheistaan modernissa maailmassa ShortList osui ajan hermoon.
Nyt lehti on miesten lifestyle-lehtien markkinajohtaja ja vakiintunut osa kaupungeissa asuvien miesten työviikkoa. Haluttu lehti on onnistunut välttämään jyrkät laskut levikissä ja tavoittaa yhä yli puoli miljoonaa lukijaa viikoittain.
ShortList sisältää erinomaisen yhdistelmän älykkäitä artikkeleja ja kauniita kuvia, jotka kattavat laajan valikoiman aiheita, kuten uutiset, urheilu, viihde, elokuvat, grooming, teknologia ja gadgetit, ruoka ja juoma sekä kuntoilu.
Lisäksi lehdessä on esimerkiksi tuotearvosteluja, pubien ja baarien arvosteluja, reseptejä, muotisivuja, haastatteluja sekä Danny Wallacen viikoittainen kolumni.
ShortList on täydellistä luettavaa vaikkapa aamukahvin tai työmatkailun yhteydessä, jolloin on mukava ottaa vähän aikaa itselleen.
Jännittäviä viime aikaisia uudistuksia ovat olleet muun muassa MODE-tyylibrändin tuominen lehteen kahdesti vuodessa, sekä ShortList Film Clubin perustamiseen, joka mahdollistaa parhaiden uusien elokuvien näkemisen ilmaiseksi.
Lehden toimituksessa uskotaan, että vain taivas on rajana. Se aikoo jatkossakin pysyä ajan hermolla valtavirran mukana ja varmistaa, että lukijat saavat ensimmäisenä tietää uusista trendeistä viihteen, teknologian ja muodin aloilla. Se aikoo myös kehittää ulkoasua rohkeilla kansikuvilla ja tyylikkäällä designilla, jotta lehti on markkinoiden huomiota herättävin.
Pohjimmiltaan ShortList on suurempi kuin koskaan ja sen tekijät ovat ylpeitä jakaessaan lehden lukijoilleen joka viikko. Koska miehillä todellakin on mielessään muutakin kuin se yksi asia.