The New European brittiläinen pro-eurooppalainen viikoittain ilmestyvä sanomalehti, jota on julkaissut Archant heinäkuusta 2016 lähtien. Lehti perustettiin vastauksena Britannian EU-kansanäänestykselle ja se on suunnattu heille, jotka äänestivät Euroopan Unionissa pysymisen puolesta. Sen iskulause on "Uusi pop-up-lehti 48 prosentille kansasta". Vastaava lehti Britannissa on Skotlannin itsenäisyyttä ajava The National.
Lehden päätoimittaja on Matt Kelly, joka on aiammin toiminut The Daily Mirror- ja Local World -lehdissä. Omistajien mukaan New European -lehden piti alunperin ilmestyä vain neljästi, mutta lehti ilmestyy yhä viikoittain. Mediakriitikoilta pääosin positiivisen vastaanoton saanutta lehteä myyty parhaimmillaan 40 000 kappaletta.
Lehteen ovat kirjoittaneet muun muassa Tony Blair, Sir Richard Branson, Alastair Campbell, Nick Clegg, Jonathan Freedland, A. C. Grayling, Stephen Kinnock, Hardeep Singh Kohli, Denis MacShane, Keir Starmer, George Szirtes ja Chuka Umunna.
Tavoitteensa ylittänyt lehti puolustaa Euroopan Unionia
Pro-EU-lehti New European ylitti nopeasti kaikki odotukset ja myi enemmän kuin lyhytikäiseksi jäänyt kansallinen New Day.
Julkaisija Archant päätti jatkaa lehden julkaisua toistaiseksi, mutta se on todennut lopettavansa lehden jos kiinnostus sitä kohtaan loppuu. Esimerkiksi New Dayn julkaiseminen lopetettiin, kun sen levikki laski alle 30 000:n. Sen julkaisija Trinity tavoitteli 200 000 levikkiä.
"Olemme innoissamme reaktiosta ja tuesta, mitä olemme nähneet tämän epätavallisen sanomalehden julkaisun jälkeen. Jatkamme sen julkaisua ajan hengessä, kunnes sen aika menee ohitse", Archantin sisältöpäällikkö Matt Kelly kertoi Guardianille.
"Meillä on mahdollisuus tuottaa laadukkaita painotuotteita yleisölle, mutta myös ketteryyttä kääntää asiat ympäri nopeasti ja kustannustehokkaasti, jotta toiminta on kannattavaa. Julkaisemme lehteä vain niin kauan kuin lukijat haluavat sitä", Archantin markkinointipäällikkö Will Hattam jatkaa.
Archant julkaisee pääasiassa paikallislehtiä, mutta tekee usein kansallisia ja kansainvälisiä kokeiluja, kuten juuri pop-up-lehti New Europeanin kohdalla. Yrityksen mukaan sanomalehti valmistui konseptista lehtihyllyille vain yhdeksässä päivässä.