Good Housekeeping yhdysvaltalainen, kuukausittain ilmestyvä naistenlehti, joka sisältää yleisesti naisia kiinnostavia aiheita, tuotetestejä, reseptejä, ruokavaliota, terveyttä sekä kirjallisuusartikkeleja. Lehti tunnetaan Good Housekeeping -merkistään, joka on lehden "hyväksymisleima" hyville tuotteille. Lehteä julkaisee Hearst Corporation.
Lehden historiaa
Lehden perusti Clark W. Bryan toukokuussa 1885. Vuoteen 1911 mennessä sen levikki oli jo yli 300 000, jolloin Hearst Corporation osti sen. Levikki ylitti miljoonan 1920-luvun puolivälissä ja jatkoi kasvamistaan jopa 1930-luvun Suuren laman aikana ja sen jälkeen. Vuonna 1938 aikakauslehtimainonta laski 22 prosenttia, mutta samaan aikaan Good Housekeeping tuotti yli 2,5 miljoonaa dollaria – yli kolme kertaa enemmän kuin Hearstin kahdeksan muuta lehteä yhteensä. Lehden kuukausilevikki ylitti 2,5 miljoonaa vuonna 1943, 3,5 miljoonaa 1950-luvun puolivälissä, 5 miljoonaa vuonna 1962 ja 5,5 miljoonaa vuonna 1966.
Lehden Britannian painos alkoi ilmestymään vuonna 1922. Latinalaiselle amerikalle suunnattu painos tunnetaan espanjankielisellä nimellään Buenhogar ja sitä julkaisee Editorial Televisa.
Good Housekeeping on yksi seitsemästä siskosta (engl. Seven Sisters) – ryhmästä lehtiä, jotka oli perinteisesti suunnattu naimisissa oleville naisille ja kotiäideille. Neljä muuta vielä julkaistavaa siskosta ovat: Better Homes and Gardens, Family Circle, Redbook ja Woman's Day.
Kuuluisimpia lehteen kirjoittaneita toimittajia ovat muun muassa Somerset Maugham, Edwin Markham, Edna St. Vincent Millay, Frances Parkinson Keyes, A. J. Cronin, Virginia Woolf ja Evelyn Waugh.
Lehden tutkimuslaitos
Vuonna 1900 perustettiin koelaitos, joka oli lehden tutkimuslaitoksen (Good Housekeeping Institute, GHI) edeltäjä. Tänä päivänä GHI on yksi maan tärkeimmistä kuluttajatuotteiden arviointiin keskittyvistä laboratorioista. Se arvioi vuosittain tuhansia tuotteita painetulle Good Housekeeping -lehdelle, goodhousekeeping.comille sekä Good Housekeeping Seal -merkille. Sillä on kuusi laboratoriota, joissa sen insinöörit, tutkijat ja muut asiantuntijat testaavat ja arvioivat monenlaisia kuluttajatuotteita, kuten esimerkiksi kosteusvoiteita, pölynimureita, televisioita, älypuhelimia, lakanoita, pyyhkeitä ja monia muita.
Tutkimuslaitoksen laboratoriot ovat:
- Terveys, kauneus ja ympäristötieteet
- Tekstiilit ja paperituotteet
- Ravitsemus
- Keittiövälineet ja -teknologiat
- Kodinkoneet ja puhdistusaineet
- Kuluttajaelektroniikka ja -tekniikka
Vuonna 1909 lehti loi Good Housekeeping Seal of Approval -leiman, joka on myönnetty yli 5 000 korkealaatuiselle tai hyväksi havaitulle tuotteelle.
Päätoimittajat
- Clark W. Bryan (1885–1898)
- James Eaton Tower (1899–1913)
- William Frederick Bigelow (1913–1942)
- Herbert Raymond Mayes (1942–1958)
- Wade Hampton Nichols, Jr. (1959–1975)
- John Mack Carter (1975–1994)
- Ellen Levine (1994–2006)
- Rosemary Ellis (2006–2013)
- Jane Francisco (2013–)
Saatavuus ja tilaaminen
Yhdysvaltain alkuperäinen Good Housekeeping -lehti ei ole Suomessa irtonumeromyynnissä, mutta Britannian versio sen sijaan on saatavilla irtonumerona Lehtipisteistä kautta maan (7,70 euroa/numero).
USA:n painos on lisäksi tilattavissa kotiin kannettuna vuoden tilausjaksolla, joka sisältää 12 lehdestä ilmestyvää numeroa. Tilaus on määräaikainen, joten se sopii erinomaisesti myös lahjaksi. Huomaa, että ulkomaisilla lehdillä on hieman tavallista pidempi toimitusaika.
Voit tutustua lehteen tarkemmin myös sen verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa: