Fortune – Kansainvälisen liiketoiminnan ykkösmedia
Fortune on kansainvälinen talous- ja liike-elämän aikakauslehti, joka tarjoaa syvällisiä analyyseja ja tuoreinta tietoa globaaleista taloustrendeistä. Sen perusti vuonna 1929 liikemies Henry Luce, ja nykyään lehden omistaa Fortune Media Group Holdings. Fortune kilpailee Forbesin ja Bloomberg Businessweekin kanssa, mutta erottuu kilpailijoistaan erityisesti laajoilla, perusteellisilla feature-artikkeleillaan.
Fortune tunnetaan parhaiten Fortune 500 -listauksistaan, jossa listataan vuosittain maailman suurimmat yritykset tuloissa mitattuna. Listausta on julkaistu vuodesta 1955 lähtien.
Fortune-lehden sisältö ja aiheet
Fortune on omistautunut liiketoiminnan, talouden ja teknologian syväanalyysille. Lehti kattaa laajan aihepiirin ja löytyy sitä kiinnostaville muun muassa seuraavissa teemoissa:
- Yritysanalyysit ja trendit – Uutisia ja raportteja maailman suurimmista yrityksistä ja toimialoista.
- Teknologia ja innovaatiot – Artikkeleja tekoälystä, digitalisaatiosta ja teknologiatrendeistä, jotka muovaavat liiketoimintaa.
- Johtajuus ja ura – Huipputason johtajien haastatteluja sekä ura- ja johtamisvinkkejä, jotka auttavat menestymään kilpailuympäristössä.
- Talous ja sijoittaminen – Syvällisiä katsauksia globaaleihin talousnäkymiin ja sijoitusstrategioihin.
Lehti tunnetaan laadukkaista feature-uutisistaan ja analyyseistaan, jotka auttavat lukijaa ymmärtämään talouden nykytilaa ja tulevaisuutta. Fortune tarjoaa käytännönläheisiä strategioita ja konkreettisia neuvoja menestykseen, mikä tekee siitä arvokkaan työkalun yritysjohtajille ja talousasiantuntijoille.
Merkittävimmät listaukset ja erikoisteemat
Fortune on erityisen kuuluisa vaikutusvaltaisista vuosittaisista listauksistaan:
- Fortune 500 – maailman suurimmat yritykset liikevaihdon mukaan
- Global 500 – Fortune 500 -listan globaali versio, joka kattaa yritykset maailmanlaajuisesti
- 40 Under 40 – nousevien alle 40-vuotiaiden yritysjohtajien ja vaikuttajien rankkaus
- Most Powerful Women – liike-elämän vaikutusvaltaisimmat naiset
- World’s Most Admired Companies – maailman arvostetuimmat yritykset
Fortune julkaisee myös muita listauksia, kuten parhaat työnantajat, nopeimmin kasvavat yritykset ja merkittävimmät vaikuttajat. Sen arvostetut listaukset tarjoavat lukijoille vertailukelpoista tietoa yritysten ja henkilöiden asemasta.
Kohdeyleisö ja vaikutusvalta
Fortune on suunnattu erityisesti kansainvälistä liiketoimintaa ja johtamista seuraaville ammattilaisille. Sen lukijakuntaan kuuluu muun muassa yritysten ylimpää johtoa, investoivia päättäjiä sekä innovaatioista kiinnostuneita yrittäjiä. Lukijoista valtaosa kuuluu taloudellisesti vaikutusvaltaiseen 13 %:iin ja Fortune tavoittaa enemmän varakkaita bisnesvaikuttajia kuin monet kilpailevat julkaisut.
Fortune on kansainvälisesti arvostettu mediabrändi, ja sen artikkelit, tutkimukset sekä listaukset vaikuttavat usein globaaliin yrityspolitiikkaan ja talouskeskusteluun. Lehti järjestää myös huippukonferensseja ja tapahtumia, joissa verkostoituvat maailman vaikutusvaltaisimpiin kuuluvat yritysjohtajat. Esimerkiksi Fortune Most Powerful Women -summit kokoaa vuosittain yhteen liike-elämän johtavia naisia keskustelemaan trendeistä ja johtajuudesta.
Miksi tilata Fortune?
Fortune-lehden tilaaminen kannattaa, koska se avaa ovet kansainväliseen liike-elämään ja antaa päätöksenteon tueksi arvokasta tietoa. Fortunen tilaajana saat syvälliset analyysit ja trendikatsaukset kansainvälisistä markkinoista, mikä auttaa tekemään älykkäitä päätöksiä. Tarjolla on käytännönläheisiä strategioita ja johtajahaastatteluja, jotka inspiroivat oman yrityksen kehittämiseen.
Lisäksi tilaus tarjoaa globaalin perspektiivin: Fortune vertaa ja listaa yrityksiä ympäri maailmaa, jolloin ymmärrys kansainvälisistä talousilmiöistä kasvaa. Tilaajana olet osa laajaa Fortune-yhteisöä, joka sisältää alansa huippuja ja vaikuttajia, ja voit saada kutsuja eksklusiivisiin tapahtumiin ja verkostoitumistilaisuuksiin.
- Ajantasaiset talousuutiset – Fortune seuraa globaaleja markkinoita ja raportoi nopeasti talouskuulumiset ja muutokset.
- Johtajuutta tukevat sisällöt – Lehti keskittyy kestävään johtamiseen, innovaatioihin ja menestystarinoihin, jotka inspiroivat ja ohjaavat lukijaa.
- Monikanavainen lukeminen – Voit lukea Fortunea painetun lehden ohella missä tahansa digilaitteella.
- Luotettavat raportit – Fortune tunnetaan korkeasta toimituksellisesta tasostaan – sen jutut tarjoavat luotettavaa faktatietoa ja laajoja yritysvertailuja.
Fortune-lehden lukijana pysyt ajan hermolla kansainvälisen liiketoiminnan keskeisimmistä tapahtumista ja trendeistä. Saat käyttöön käytännönläheisiä neuvoja ja asiantuntijoiden näkemyksiä, joiden avulla johdat yritystäsi kohti menestystä. Tilaa Fortune ja liity menestyjien joukkoon, jotka seuraavat maailman talouselämän kehittymistä eturivissä.
Lehden historiaa
Fortunen perusti Time-lehden toinen perustaja Henry Luce vuonna 1929 "ideaalisena super-luokan aikakauslehtenä", "erottuvana ja ylellisenä julkaistuna", joka "kuvaa, tulkkaa ja tallentaa elävästi teollista sivistystä". Lucen liikekumppani Briton Hadden ei ollut innoissaan ideasta, jolle Luce aikoi alunperin antaa nimen Power, mutta vei asiaa eteenpäin Haddenin yllättävän kuoleman jälkeen 1929.
Vuoden 1929 pörssiromahduksen ja sitä seuranneen 1930-luvun laman jälkeen Lucekaan ei ollut kovin optimistinen, mutta lehden ensimmäinen numero julkaistiin helmikuussa 1930. Sen päätoimittaja oli Luce, toimituspäällikkö Parker Lloyd-Smith ja taiteellinen johtaja Thomas Maitland Cleland.
Ensimmäisen numeron hinta oli yksi dollari, mikä oli siihen aikaan varsin korkea hinta (noin 14 dollaria nykykurssilla). Urbaanin legendan mukaan lehden kallis hinta oli Clelandin pila, jonka hän laittoi lehden kanteen, koska oikeaa hintaa ei oltu vielä päätetty. Lehti päätyi kuitenkin painoon ennen kuin kukaan huomasi virhettä. Kun ihmiset näkivät sen myynnissä, he ajattelivat sen sisältävän jotain todella näkemisen arvoista. Itse asiassa peräti 30 000 ihmistä oli tilannut lehden ensimmäisen 184-sivuisen numeron. Vuoten 1937 mennessä tilaajia oli jo 460 000 ja lehti teki yli puoli miljoonaa voittoa vuodessa.
Sen aikaiset talousjulkaisut olivat enimmäkseen mustalla valkoiselle painettuja numeroja ja tilastoja, mutta Fortune oli muita lehtiä isompi ja se painettiin kermanväriselle raskaammalle paperille. Lehti tunnettiin myös valokuvistaan, joita työsti Margaret Bourke-White ja muut.
1930-luvun laman aikana lehti loi mainetta sosiaalisella omallatunnollaan, värivalokuvillaan ja kirjoittajatiimillään, johon kuuluivat muiden muassa James Age, Archibald MacLeish, John Kenneth Galbraith ja Alfred Kazin. Lehdestä tuli tärkeä osa Lucen mediaimperiumia. Timen (1929) ja Fortunen (1930) jälkeen Luce perusti Life-lehden 1936 ja Sports Illustratedin 1954.
Perustamisestaan lähtien Fortune ilmestyi kerran kuukaudessa aina vuoteen 1978 asti. Tammikuussa 1978 se alkoi ilmestymään joka toinen viikko. Lokakuussa 2009 pudonneen levikin ja mainostulojen myötä lehti alkoi ilmestymään kolmen viikon välein.
Vuonna 1986 päätoimittajana aloittaneen Marshall Loebin aikana Fortune on sisältänyt perinteisen liiketoiminnan ja talouden ohella enemmän kaavioita, kuvaajia ja taulukoita, sekä artikkeleja johtajien elämästä ja maailmantalouden sosiaalisista ongelmista, kuten koulujen tehottomuudesta ja kodittomuudesta.
Kesällä 2014 Time Inc:n irtauduttua emoyhtiöstään Fortune julkaisi oman nettisivuston Fortune.comin.














Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.