Bloomberg Businessweek on arvostettu kansainvälinen talouslehti
Bloomberg Businessweek (vuoteen 2010 asti BusinessWeek) on viikoittain ilmestyvä yhdysvaltalainen talouslehti, jota julkaisee Bloomberg L.P. Businessweek perustettiin vuonna 1929 "tarjoamaan tietoa ja tulkintaa talousmaailman tapahtumista". Lehden pääkonttori sijaisee New Yorkissa.
Mitä Bloomberg Businessweek tarjoaa?
- Kattavia analyysejä ja artikkeleja, jotka käsittelevät ajankohtaisia talous- ja liiketoiminnan aiheita.
- Monipuolisuutta; lehti kattaa laajasti eri toimialoja, mukaan lukien teknologia, terveydenhuolto, energia, finanssit ja kuluttajamarkkinat.
- Uutisia ja trendejä. Bloomberg Businessweek seuraa tiiviisti maailmanlaajuisia talousuutisia ja trendejä, tarjoen lukijoille ajankohtaista tietoa ja ennusteita.
- Asiantuntijahaastatteluja ja kommentaareja. Lehti sisältää usein johtavien talousasiantuntijoiden, yritysjohtajien ja politiikan vaikuttajien haastatteluja.
- Painettu ja digitaalinen versio. Bloomberg Businessweek ilmestyy painetun lehden lisäksi digitaalisena näköislehtenä.
Lehden historiaa
Businessweekin ensimmäinen numero ilmestyi syyskuussa 1929, vain viikkoja ennen Wall Streetin pörssiromahdusta. Lehti etupäässä tarjosi informaatiota ja mielipiteitä talousmaailman tapahtumista, ja sen ensimmäisissä numeroissa käsiteltiin markkinointia, työtä, finansseja ja hallintoa. Se oli yksi ensimmäisistä julkaisuista, joka käsitteli talousmaailmaan suoraan vaikuttavaa kansallista politiikkaa.
Businessweek oli alunperin tarkoitettu yritysjohtajien resurssiksi. 1970-luvulla lehti muutti strategiaansa ja se lisäsi kuluttajat liikemaailman ulkopuolelle. Vuosina 1984-2005 lehden päätoimittajana toimi Stephen B. Shepard, jonka alaisuudessa lehden lukijamäärä kasvoi yli kuuteen miljoonaan. Häntä seurasi Wall Street Journalissa aiemmin työskennellyt Stephen J. Adler.
Businessweek kärsi 2008-2009 taloustaantumasta. Sen mainostulot tipahtivat kolmannekseen ja lehden levikki pieneni 936 000:een. Lehden silloinen omistaja McGraw-Hill laittoi lehden myyntiin. Vuoden 2009 lopussa Bloomberg L.P. osti lehden ja muutti sen nimeksi Bloomberg BusinessWeek. Adler erosi tehtävästään ja hänen tilalleen tuli Josh Tyrangiel, joka oli toiminut aiemmin Time-lehden apulaistoimituspäällikkönä. Uudistuksen myötä lehden nimi muuttui vuonna 2010 muotoon Bloomberg Businessweek (pienellä w-kirjaimella).
MBA-Rankingit ja kansainväliset painokset
Lehti on julkaissut vuodesta 1988 lähtien Yhdysvaltain liiketaloustieteen oppilaitosen (Master of Business Administration, MBA) tutkintojen rankingia. Vuonna 2006 se alkoi julkaisemaan myös liiketalouden perustutkinto-ohjelmien rankingia. Listauksista on tullut lähes standardeja opiskelijoiden ja bisnesmaailman keskuudessa.
Businessweekistä oli saatavilla kansainvälisiä painoksia lehtikioskeilla ympäri Eurooppaa ja Aasiaa vuoteen 2005 asti. Kansainvälisten painosten julkaiseminen keskeytettiin lehden verkkosivuston ulkomaisen lukijakunnan kasvattamiseksi. Lehdestä ilmestyy edelleen kansainvälisiä versioita ainakin arabiaksi, kiinaksi ja puolaksi.
Lehden digitaalinen iPad-versio julkaistiin 2011. Sillä oli vuonna 2012 yli 100 000 tilaajaa.