Allt i Hemmet

Allt i Hemmet on lehti sinulle, joka haluat saada runsaasti inspiraatiota kauniiseen kotiin. Lue artikkeleja hyvin sisustetuista taloista ja asunnoista, joita täydentävät upeat ja inspiroivat kuvareportaasit.

Bonnier Tidskrifter perusti Allt i Hemmet -lehden vuonna 1956 ja on tehnyt siitä Ruotsin luetuimman sisustuslehden. Lehti on täynnä hyödyllisiä sisustusvinkkejä kaikkiin huoneisiin sekä reportaaseja, jotka auttavat sinua löytämään kalusteet omaan kotiisi.

Allt i Hemmet on tilattavissa nyt Suomeen puolen vuoden tai vuoden automaattisesti päättyvänä määräaikaistilauksena. Tilaa itselle tai anna lahja, jota varmasti arvostetaan!

Katso Allt i Hemmet-lehtitarjous tästä ja tilaa lehti kotiin kannettuna edulliseen hintaan:

Allt i Hemmet on kodin sisustamiseen erikoistunut ruotsalainen aikakauslehti, joka ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1956. Lehti lakkautettiin vuonna 1983 ja samalla aloitti Bo Bra -niminen lehti. Vuonna 1987 Allt i Hemmet aloitti uudelleen, mutta se sulautettiin Sköna Hem -lehteen vuosina 1992-1995. Lehti aloitti omalla nimellään jälleen 1999. Lehteä julkaisee ruotsalainen kustannusosakeyhtiö Bonnier Tidskrifter.

Allt i Hemmet on sisustuslehti, joka esittelee edullisia vaihtoehtoja. Kaikki lehdessä esiteltävät huonekalut, sisustustuotteet ja -ratkaisut ovat helposti saatavilla kaikkialla Pohjoismaissa. Lehden avainsanoja ovat edullinen toimivuus, inspiraatio ja korvaamaton palvelu. Lehti on suunnattu sekä kerrostalo-asunnoissa, rivitaloissa ja omakotitaloissa asuville.

Lehti on ilmeinen valinta kaikille, joilla on laaja kiinnostus sisustamista kohtaan. Se tarjoaa trendejä, innostavia kotiraportaaseja, huonekaluja, ideoita ja ostosvinkkejä. Se tarjoaa myös fiksuja tilaratkaisuja, jotka tekevät kodista kimaltelevan kauniin ja miellyttävän asua.

Lehden historiaa

Vuodesta 1956 lähtien on Allt i Hemmet ollut ruotsalaisissa kodeissa. Miten kaikki oikein tapahtui?

1950-luvulla Allt i Hemmet luopui kaikesta vanhasta ja teki tilaa lapsille ja perhe-elämälle. Se oli alusta alkaen moderni sisustuslehti, joka halusi tarjota uusia ja parempia vinkkejä nuorille perheille väreillä, verhoilla ja tyynyillä. Lehden sisustaja Lena Larsson jätti tilaa aina myös lapsille. Lehden aloittaessa se oli yhtä lailla kuluttaja-, vapaa-ajan- ja perhelehti.

Kirjailija Marianne Fredriksson työskenteli lehdelle vuosina 1956-74. Hänen päätoimittajana kirjoittamissaan jutuissa puhuttiin usein elämän pienistä asioista nauttimisesta. Mutta keskipisteessä olivat kuitenkin sisustaminen ja tee itse -jutut. Monet lehdessä tuolloin käsitellyistä aiheista tuntuvat ajankohtaisilta vielä tänä päivänäkin, kuten "Aiomme rakentaa avotakan", "Kirkkaat värit tekevät huoneesta isomman" ja "Luo lämpöä ja kodikkuutta tekstiilien, valaistuksen ja lämpimien värien avulla".

Heti ensimmäisestä numerosta lähtien lehden sisustajana toimi Lena Larsson. Hän oli sisustussuunnittelija ja toimittaja, jolla oli monia radikaaleja ideoita. Hän muun muassa lanseerasi allrummetin – olohuoneen, jossa myös lapsilla olisi tilaa omille aktiviteeteilleen. Tämä oli vastakohta finrummet-huoneelle, johon monet kotiäidit olivat jumittuneet. 1950-luku oli modernismin aikaa – kaikki uusi oli hyvästä ja vanhaa ei edes harkittu. Tästä syystä keittiötä ei edes epäröity maalata keltaiseksi tai turkoosiksi.

1960-luku oli käännekohta: kotiäidit aloittivat ammatillisen työn ja fokus siirtyi teini-ikäisiin. Suurissa kaupungeissa rakennettiin miljoonaohjelmia, jotka toivat asuntoja nuorille perheille. Varallisuus ei ollut vielä suurta, mutta Allt i Hemmet auttoi budjettiratkaisuissa.

Tammikuun 1967 numerossa otsikoitiin "Rakensimme keittiön itse ja säästimme 11 000 kruunua". Allt i Hemmet on aina antanut taloudellisia vinkkejä ja neuvonut, miten sisustaa kauniisti vähällä rahalla. Eräässä ihanassa artikkelissa pääset tapaamaan aloilleen asettuava nuortaparia, jotka miettivät kahden vaihtoehdon välillä: a) kallis sisustus vai b) halpa sisustus, josta jää rahaa myös unelmien safariin Afrikassa. Allt i Hemmet onnistui löytämään pariskunnalle halvat kalusteet, jotka olivat vähintään yhtä hyviä, kuin kalliimmatkin. Eräässä toisessa artikkelissa paljastettiin kolmen eri merkkisen kalliin pakastimen tulevan itse asiassa samalta tehtaalta.

Kun AiH testasi Ikean tuotteita ja vertaili niitä kalliimpiin huonekaluihin – ja tuli siihen lopputulokseen, että Ikean huonekalut olivat parempia, sai lehti osakseen voimakasta paheksuntaan. Päivälehdissä alkoi aktiivinen keskustelu ja muiden huonekalumyyjien myynti romahti. Lehdessä alettiin julkaista käytännöllisiä oppaita.

1970-luvulla Ruotsin läpi pyyhkäisi voimakas tee se itse -aalto. AiH:ssa ymmärrettiin, että uuden ajan toimistotyöntekijät tarvitsivat käsitöitä ja ompelua. Lehti alkoi julkaisemaan kaavoja ja hyviä neuvoja. Monet 1970-luvun lapset saivat omia leikkihuoneitaan talojen kellareissa. Tuolloin käytännöllisyys ja viihtyisyys olivat tärkeämpiä kuin esteettisyys ja yhteensopivuus.

70-luku oli tee itse -vuosikymmen. Lukijat tekivät itse, nikkaroivat ja ompelivat, ja Allt i Hemmet johti lukijoidensa tietä: "Ei siksi, että olisi erityisen kannattavaa tehdä asioita itse. Ei siksi, että kotitekoinen olisi välttämättä kovin hieno. Vaan siksi, että uskomme ja tiedämme, että meillä kaikilla on sisimmissään tarve luoda." (Pääkirjoitus numerossa 1/1972).

Ja mitä kaikkea ihmiset loivatkaan! Uudesta lastulevy-materiaalista oli helppoa rakentaa uusi sänky, tai miksei jopa sohva. Nelikymppisten ikäluokka rakensi paljon taloja ja tietysti myös kaikkea kotiin. He rakensivat ja rakensivat uudelleen. 70-luvun sisustustyyli oli käytännöllistä ja perhekeskeistä. Ja sen ajan koteja oli helppo siivota. Ihmiset alkoivat myös olla enemmän ympäristötietoisia ja he kiinnittävät enemmän huomiota energiansäästökysymyksiin, kierrätykseen ja vanhoihin huonekaluihin.

Huonekalujen rakentaminen, verhojen ompeleminen, omien kasvien kasvattaminen – kaikki tehtiin melko helposti itse. Mukavuus, pehmeät tyynyt, lämpimät värit (ruskea tai oranssi) ja pehmeä sisävalaistus. Olohuone, jossa voi viettää aikaa perheesi kanssa ja katsoa jakson Kojak-poliisisarjaa, oli oltava.

1980-luvulla hävetti, ellei ollut rahaa ostaa kaunista kotia, ja koristella sitä kristallikruunuilla ja nahkasohvalla. Uudelleenkäytön ja vanhojen huonekalujen maalaamiseen sijaan kuluttaminen ei ollut enää rumaa. Sisustuksesta tuli lavaste, joka kertoo kuka olet. Juppikausi näkyi myös lehden otsikoissa: "Kauneutta ja tasokkuutta, kun kattaamme hopealla" ja "Tee näin jos haluat asua Manhattanilla".

Vuonna 1983 lehti lakkautettiin ja syntyi Bo Bra -lehti, jolla oli osittain sama toimitus. Vuonna 1987 Allt i Hemmet heräsi jälleen henkiin. Lehti jatkoi trendikkään sisustuksen ja viisaiden valintojen jakamista, mitä se oli tehnyt 1980-luvun alussakin.

1990-luvun lopulla Allt i Hemmet aloitti uudelleen omalla nimellään. Se oli lehti täynnä pienen budjetin ideoita, kotireportaaseja ja sisustustietoa "tavalliselle kansalle". Allti Hemmet yhdistyi Sköna Hem -lehden kanssa 1992, mutta vuodesta 1995 lehden nimi oli jälleen pelkkä Sköna Hem. Muutaman vuoden jälkeen Allt i Hemmet aloitti uudelleen.

Uusi Allt i Hemmet panosti tyylikkääseen sisustukseen vähällä rahalla. Lehden otsikoita olivat esimerkiksi "Minimibujetilla: Uusi keittiö 5500 kruunulla". Toisin kuin vanhassa lehdessä, uudessa Allt i Hemmetissä ei ollut testejä tai ruoanlaittovinkkejä. Uudessa lehdessä oli kuitenkin edelleen neuvontapalstoja, sisustusideoita (ennen ja jälkeen), yksinkertaisia tee itse -ohjeita sekä tietysti myös runsaasti kaunista sisustusta.

2000-luvulla kauppojen lehtihyllyt kasvoivat ja niissä näytti olevan tilaa vaikka kuinka monelle sisustuslehdelle. Talous kukoistaa, korot ovat alhaiset ja monet käyttävät ylimääräistä rahaa keittiö- ja kylpyhuoneremontteihin.

Kaksi selkeää trendiä olivat ylitse muiden: valkoinen tai vaniljanvärinen tupakeittiö tai tiiviimpi tamminen tai tumman puun värinen keittiö. Allt i Hemmet ei ole koskaan ollut minimalistinen lehti, joten nyt kun trendit ovat siirtymässä kohti kuviollista, romanttista ja sallivampaa persoonallista tyyliä, on Allt i Hemmet jälleen juuri oikeassa ajassa. Nyt lehti on jo 60-vuotias ja sen levikki lähentelee ennätyslukemia!

Tutustu lehteen myös sosiaalisessa mediassa:

Lähteet: Alltihemmet.se, Wikipedia.

Kenelle?

Sisustamisesta kiinnostuneille. Isossa tai pienessä talossa tai asunnossa, maalla tai kaupungissa, asuvat ihmiset

Ilmestyy

12 numeroa vuodessa

Julkaisija

Bonnier Tidskrifter AB

Päätoimittaja

Eva Abrahamsson

Ensimmäinen numero

1956

Levikki

59 700 (TS-upplaga 2015)

Lukijamäärä

-

Lukijaprofiili

77 % naislukijoita, 23 % mieslukijoita

Irtonumero

6,90 € (Lehtipiste, 2016)

ISSN

1404-1731

Maa

Ruotsi

Kieli

ruotsi

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram