Esquire

Esquire on ainoa yleisö-/lifestyle-lehti, joka on suunnattu hienostuneille miehille. Se määrittelee, heijastaa ja juhlii sitä, mitä merkitsee olla mies nykyajan amerikkalaisen kulttuurin keskiössä.

Esquire käsittelee monimuotoisesti miehiä kiinnostavia aiheita älykkäästi, nokkelasti ja tyylikkäästi. Toisin kuin monet muut miestenlehdet, Esquire ymmärtää, että sivistyneillä miehillä on rajoitetusti vapaa-aikaa. Siksi heille voi olla hyötyä lehdestä, joka edustaa parasta heidän maailmastaan. Se on lehti, joka pyrkii johtamaan rikkaampaan, parempaan, täydempään ja merkityksellisempään elämään.

Ei saatavilla*

* Valitettavasti meillä ei tällä hetkellä ole voimassa olevaa tarjousta tästä lehdestä. Ole hyvä ja tutustu muihin loistaviin lehtitarjouksiin alla. :)

Esquire-lehden logo

Esquire on yhdysvaltalainen miestenlehti, jota julkaisee Hearst Corporation. Esquiren ensimmäinen numero ilmestyi lokakuussa 1933. Lehden päätoimitus sijaitsi alunperin Chicagossa ja myöhemmin New Yorkissa.

Alkuperäisen Yhdysvaltain painoksen lisäksi lehdestä ilmestyy 27 kansainvälistä painosta: Alankomaat, Bulgaria, Espanja, Filippiinit, Hong Kong, Indonesia, Iso-Britannia, Kazakstan, Keski-Amerikka, Kiina, Kolumbia, Korea, Kreikka, Lähi-itä, Malesia, Meksiko, Puola, Puerto Rico, Romania, Serbia, Singapore, Taiwan, Thaimaa, Tšekki, Turkki, Venäjä ja Vietnam.

Minkälainen lehti Esquire on?

Ainoana sivityneille miehille suunnattuna lifestyle-lehtenä, Esquire määrittelee, heijastaa ja juhlii sitä, mitä on olla mies nykyajan amerikkalaisessa kulttuurissa. Se on olennaista luettavaa miehille, jotka ovat älyllisesti uteliaita ja sosiaalisesti tietoisia. Se puhuu laajasti ja monimuotoisesti hänen intohimoistaan eloisalla kerronnalla, tyylillä ja tilkalla asiaankuulumatonta huumoria.

Esquirella on vahva kirjallinen perinne, jonka kautta se tarjoaa juttuja erilaisista aiheista – politiikasta terveyteen, muotiin ja taiteisiin. Lehti on toiminut jo 1930-luvulta näyteikkunana monille kirjailijoille, kuten Ernest Hemingwaylle ja F. Scott Fitzgeraldille, sekä 1960-luvulla ns. uuden journalismin pioneerina.

Säännöllisesti yhdeksi Yhdysvaltain johtavista aikakauslehdistä tunnustettu Esquire on voittanut viimeisen 15 vuoden aikana yhteensä 16 National Magazine -palkintoa, mitä pidetään aikakauslehtialan Oscar-vastineena. Lehti on palkittu useasti lyhytfiktiostaan. Myös lehden verkkosivut ja digitaalinen näköislehti ovat keränneet useita palkintoja.

Esquire kartoittaa näkymiä kaivaakseen esiin kultuurin hienoimmat palat: ihmiset, paikat, asiat ja trendit, joita älykkäät ja hienostuneet miehet haluavat ja tarvitsevat.

Se on lehti, jonka määrittää sen tavoittavuus. Lehti puhuttelee monitahoisia ja menestyviä miehiä, jotka ymmärtävät kulttuuria. Esquire on ainutlaatuinen sekoitus intelligenttiä palvelua, tarinoita, joissa on substanssia, sekä kykyä viihdyttää ja innostaa. Se on asiallinen lähde ja pakollista luettavaa mielipidevaikuttajille.

Esquire on ääni, joka resonoi moderneja miehiä.

Esquiren historiaa

Vuonna 1933 perustettu lehti kukoisti 1930-luvun laman aikana perustajiensa (Arnold Gingrich, David A. Smart ja Henry L. Jackson) johdolla. Jackson kuoli lento-onnettomuudessa 1948 ja Gingrich johti lehteä kuolemaansa asti 1976. Smart kuoli 1952, mutta hän oli jättänyt Esquiren jo aiemmin perustaakseen toisen lehden, Coronetin.

Lehden perustajilla kaikilla oli omat tehtävänsä; Gingrich keskittyi julkaisuun ja Smart johti liiketoimintapuolta. Jackson johti ja toimitti muotiosiota, joka kattoi suurimman osan lehden sisällöstä ensimmäisen 15 vuoden aikana. Lisäksi Jacksonin republikaaniset näkökulmat toivat vastapainoa Smartin liberaalidemokraattisille näkökulmille, ja mahdollistivat keskustelun näkökulmien välillä lehdessä.

Esquire aloitti vuonna 1933 neljä kertaa vuodessa ilmestyvänä julkaisuna, jota painettiin tuhat kappaletta. Myöhemmin se kehittyi hienostuneemmaksi julkaisuksi, joka painottui miesten muotiin. Lehteen kirjoittivat monet tunnetut kirjailijat ja poliitikot, muiden muassa Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald, Alberto Moravia, André Gide ja Julian Huxley.

1960-luvulla Esquire edisti uuden journalismin trendiä julkaisemalla tekstejä kirjoittajilta, kuten Norman Mailer, Tim O'Brien, John Sack, Gay Talese, Tom Wolfe ja Terry Southern. Elokuussa 1969 lehti julkaisi Normand Poirierin raportin An American Atrocity, joka oli yksi ensimmäisistä amerikkalaisten julmuuksia Vietnamin siviilejä kohtaan käsitelleistä kirjoituksista.

Harold Hayesin päätoimittajakaudella (1961-1973) lehden tunnusmerkiksi muodostui ylisuuret sivut. Lehti kutistui tavallisempaan 8½×11 tuuman kokoiseksi vuonna 1971. Vuonna 1977 lehti myytiin Clay Felkerille, joka muutti sen ilmestymään joka toinen viikko nimellä Esquire Fortnightly. Kokeilu epäonnistui ja lehti alkoi tekemään tappiota. Felker myi lehden 13-30 Corporation -julkaisijalle vuonna 1979 ja se muutettiin takaisin ilmestymään kuukausittain.

Samoihin aikoihin alkoi ilmestymään Esquiren naisille suunnattu spinoff-versio New York Woman. Vuonna 1986 Esquire myytiin Hearstille ja New York Woman American Express Publishingille.

Kesäkuussa 1997 päätoimittajaksi nimitettiin David M. Granger, jonka kaudella lehti on voittanut useita palkintoja, mukaan lukien useita National Magazine -palkintoa. Aiemmin Granger on toiminut muun muassa GQ-lehden vastaavana päätoimittajana.

Lehti valitsee vuosittain maailman seksikkäimmän naisen. 2010-luvulla palkinnon ovat voittaneet Minka Kelly, Rihanna, Mila Kunis, Scarlett Johansson, Penelope Cruz ja Emilia Clarke.

Katso lehti myös muualla verkossa:

Lähteet: Wikipedia, Hearst

Kenelle?

Hienostuneille miehille

Ilmestyy

12 numeroa vuodessa

Julkaisija

Hearst Magazines

Päätoimittaja

Jay Fielden

Ensimmäinen numero

lokakuussa 1933

Levikki

758 502 (AAM 2016)

Lukijamäärä

8 551 866 (kaikki painokset)

Lukijaprofiili

90 % mieslukijoita, 10 % naislukijoita

Irtonumero

9,30 € (Lehtipiste, 2016)

ISSN

0014-0791

Maa

Yhdysvallat

Kieli

englanti

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram