Motor Sport

Motor Sport on tarjonnut moottoriurheilun parasta antia lukijoilleen jo yli 90 vuoden ajan.

Jo ensimmäisestä numerostaan lähtien se ei ole pelännyt kertoa mielipidettään autoista, kuskeista, tiimeistä ja urheilun hallintoelimistä. Se on tuonut Motor Sportille maineen, johon muut lehdet eivät pysty.

Saat joka kuukausi eksklusiivisia haastatteluja, näkemyksiä, syvällisiä artikkeleja, sensuroimattomia kommentteja kaikista autourheilulajeista – Formula 1, historic-luokat, Le Mans, ralli ja monet muut.

Kuvaus

Motor Sport -lehden logo

Motor Sport (usein myös Motor Sport Magazine) on brittiläinen autolehti, joka perustettiin vuonna 1924 nimellä Brooklands Gazette. Elokuussa 1925 lehden nimi muuttui kaikenkattavaan muotoon "Motor Sport", mikä oli järkevä liike siitäkin huolimatta, että lehti ei tuottanut vielä rahaa.

Lehti kuitenkin jatkoi innokkaasti satunnaisen sisällön tuottamista vierailemalla kilpa-ajoissa, testaamalla autoja, veneitä ja jopa lentokoneita sekä haastattelemalla kuuluisia ja unohdettuja tähtiä. Jotkut numerot jäivät kokonaan julkaisematta ja vuonna 1929 lehti lakkasi hetkeksi kokonaan. Kun lehteä ei ollut varaa tulostaa sen omistus siirtyi lehtipainolle, jonka toimitusjohtaja antoi sen pojalleen. Hänen nimensä oli Wesley J Tee, joka käänsi lehden suunnan.

Yksi lehden vakiokirjoittajista oli William "Bill" Boddy (1936-1991), jonka ensimmäinen Motor Sportissa julkaistu juttu (1930) käsitteli brittiläisen Brooklands-kilparadan historiaa. Wesley J Tee erotti pystymättömän päätoimittajansa ja pyysi Boddyä johtamaan lehteä. Tästä alkoi kumppanuus, joka nosti lehden merkittäväksi vaikuttajaksi 1960-luvulla. Boddyn ainoa ehto oli, että hän voisi laittaa lehteen kilpa-autoilun ja koeajojen lisäksi mitä halusi. Näin Motor Sport alkoi julkaisemaan juttuja malliautoista nopeusrajoituksiin ja moottoriurheilun historiaan. Samalla lehden mainospalstasta tuli lukijoille erinomainen foorumi ostaa ja myydä urheiluautoja. Boddyn ensyklopediamainen tietämys tuli keskeiseksi osaksi lehden historiallista arkistoa. Ilman Boddyn intohimoa nykyisin kilpailevia vanhoja autoja kohtaan, niitä ei luultavasti koskaan olisi pelastettu.

Toisen maailmansodan alkaessa Tee oli aikeissa lakkauttaa lehden, mutta Boddy sai hänet jatkamaan käymällä puhelinkeskusteluja, joissa lehteen kirjoitettiin historiaa ja autoiluun liittyviä muistoja. Paperi oli säännösteltyä, mutta Tee painoi lehden sodanaikaisille ostokorteille.

Työskennellessään Kuninkaallisissa ilmavoimissa Boddy tapasi Denis "Jenks" Jenkinsonin ja vakuuttui hänen tiedostaan ja asiallisuudestaan. Boddy palkkasi Denis "Jenks" Jenkinsonin Motor Sportin kirjeenvaihtajaksi, mistä muodostui toinen ikimuistoinen kumppanuus. Hänen tehtävänsä oli matkustaa GP-kisoissa ympäri Eurooppaa, vieraillakilpatalleissa ja rarpotoida niistä lehteen elävästi ja terävästi. Jenkinsonin raportit olivat tuohon aikaan monelle ainoa tapa seurata tärkeiden kilpa-ajojen tapahtumia, koska niistä ei raportoitu juurikaan muualla. Jenks tuli kansainvälisesti tunnetuksi osallistuttuaan Stirling Mossin kartturina vuoden 1955 Mille Miglia -kilpailuun Mercedes-Benz 300 SLR:llä, jonka he myös voittivat ennätysaikaan.

Wesley J Teen kuoltua 90-vuotiaana vuonna 1996, Haymarket osti Teesdalen. Jo seuraavana vuonna lehti koki ison uudistuksen, jossa se alkoi keskittymään enemmän autourheilun historiaan ja vanhojen autojen ns. historic-kilpailuihin. Vuonna 2006 Haymarket myi lehden Chelsea Magazinesille, jolla se pysyi kolmen vuoden ajan ennen kuin se myytiin yksityiselle.

Vuonna 2006 Motor Sportin toimitus palasi Lontooseen, sen kannesta tuli tunnusomaisen vihreä ja uusi GP-kommentaarien aikakausi oli alkanut. Lehti alkoi käsittelemään jälleen modernia moottoriurheilua, mukaan lukien Formula 1:tä, jota se tekee nykyäänkin muun muassa Nigel Roebuckin ja Mark Hughesin avustuksella. Motor Sport on edelleen yksi johtavista autourheilulehdistä, joka käsittelee sekä moderneja että historiallisia autokilpailuja.

Monet moottoriurheilusta tunnetut nimet ovat oallistuneet vuosien varrella lehden tekemiseen, kuten F1 Williams-tallin perustaja ja entinen tekninen johtaja Patrick Head, Britannian GP:n reportteri ja kirjailija Alan Henry sekä tunnettu brittiläinen autotoimittaja Doug Nye.

Lehden verkkosivuilla julkaistaan moottoriurheilu-uutisten ja muun sisällön lisäksi podcasteja, joiden tekemiseen ovat osallistuneet muiden muassa Christian Horner, Mario Andretti, Patrick Head, Sir Frank Williams, John McGuinness ja Gordon Murray. Verkkosivuille kirjoittavat kuukausittain muun muassa Lucas di Grassi, Dario Franchitti, Sébastien Buemi ja Andrew Jordan.

Tutustu lehteen myös sosiaalisessa mediassa:

Lisätiedot

Kenelle?

Moottoriurheilua tarkasti seuraaville

Ilmestyy

12 numeroa vuodessa

Julkaisija

Motor Sport Ltd

Päätoimittaja

Nigel Roebuck

Ensimmäinen numero

1924

Levikki

34 000

Lukijamäärä

89 000 (printti ja digitaalinen)

Lukijaprofiili

98 % mieslukijoita, 2 % naislukijoita

Irtonumero

Ei irtonumeromyynnissä Suomessa

ISSN

-

Maa

Iso-Britannia

Kieli

englanti

TilaaLehti.fi logo
TilaaLehti.fi-sivusto tarjoaa parhaat lehtitarjoukset ja tilaajalahjat yli 600 kotimaiseen ja ulkomaiseen aikakaus- ja sanomalehteen sekä muihin julkaisuihin.
hello world!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram