Men's Health – Lifestyle- ja terveyslehti miehille
Men's Health (MH) on Rodalen julkaisema, maailman suurin miesten aikakauslehtibrändi, josta julkaistaan 40 painosta eri kielillä 47 maassa. Se on myös myydyin miestenlehti Yhdysvaltain lehtikioskeissa. Alunperin miesten terveyslehtenä aloittanut julkaisu käsittää nykyään useita miesten lifestyle-aiheita, kuten kuntoilu, ravitsemus, muoti ja seksuaalisuus. Lehden verkkosivusto MensHealth.com saavuttaa kuukausittain yli 38 miljoonaa sivulatausta.
Lehden historiaa
Vuonna 1987 Mark Bricklinin perustama Men's Health oli alunperin terveys-orientoitunut aikakauslehti, joka on sittemmin kehittynyt miesten lifestyle-lehdeksi. Lehti käsittelee aiheita, kuten terveys, kuntoilu, ravitsemus, ihmissuhteet, matkailu, teknologia, muoti ja talous. Bricklin tuotti yhdessä Rodalen toimittajien Larry Stainsin ja Stefan Bechtelin kanssa aluksi kolme testinumeroa. Kokeilu johti neljännesvuosittain ilmestyvän Men's Healthin perustamiseen ja tilausmyynnin aloittamiseen.
Prevention-lehden päätoimittajana toiminut Bricklin palkkasi uuden julkaisun päätoimittajaksi Mike Lafavoren, joka onnistui kasvattamaan 12 vuoden päätoimittajakaudellaan lehden levikin 100 000:sta yli 1,5 miljoonaan. Lehti alkoi ilmestymään 10 kertaa vuodessa ja brändi laajentui useisiin maihin, mukaan lukien Iso-Britannia, Ranska, Saksa, Australia, Etelä-Afrikka, Meksiko ja Venäjä. Lafavore loi lehdelle toimituksellisen kaavan, joka on yhä käytössä. Hän jätti lehden vuonna 2000 nimittäen päätoimittajaksi Greg Gutfieldin. Häntä tehtävässä seurasi vain vuoden jälkeen David Zinczenko.
Vuoteen 2013 mennessä Men's Health -lehdestä ilmestyi 40 ulkomaista painosta 47 eri maassa. Lehdessä ei julkaista ollenkaan tupakka-, alkoholi-, lisäravinne- ja rohdosvalmisteiden mainoksia.
Zinczenkosta tuli lehden päätoimittaja vuonna 2000. Hänen aikanaan lehden levikki kasvoi 30 prosenttia ja mainossivujen määrä 80 prosenttia. Lehtikioskimyynti oli johdonmukaisesti yli 400 000 ja kokonaislevikki 1,6 miljoonaa kappaletta.
Vuonna 2001 lehti alkoi julkaisemaan vuosittaista kaupunkilistausta terveimmistä miehistä perustuen 20:een parametriin, mukaan lukien kuolleisuusluvut (sekä henkirikokset että sairaudet), sairausluvut (korkea verenpaine, sydäntaudit, aivoinfarktit jne.), painoindeksi, kuntoharjoittelu ja ympäristötekijät. Lehden levikki kasvoi taisaisesti ollen 1,89 miljoonaa kesäkuussa 2011.
Men's Health -lehteä on kritisoitu sen keskittymisestä fyysiseen terveyteen, mikä voi lisätä miesten huolta omaa kehoaan kohtaan sekä altistaa heidät syömishäiriöille ja pakonomaiseen liikaharjoitteluun. New York Timesin mukaan lehti on päihittänyt perinteiset Esquiren ja GQ:n tyyliset miestenlehdet seuraamalla myydyimpien naistenlehtien kaavaa – huomioimalla miesten huolet heidän omien kehojen ja seksuaalisen suorituskyvyn suhteen.
Zinczenkon mukaan lehti pyrkii uudelleenmäärittelemään terveys-käsitteen sisältämään "kaiken, mikä voisi parantaa miehen elämää. Loistavaa seksiä. Loistavaa ruokaa. Endorfiinia lisäävää liikuntaa. Näyttää ja tuntea olonsa hyväksi. Muutimme terveyden konseptiksi, jonka kaikki miehet haluavat omaksua. Alkaen terveestä miehestä lehden kannessa." Vuonna 2004 Men's Health alkoi käyttämään kansikuvituksissaan julkisuuden henkilöitä ja urheilijoita paidat päällä, mikä oli iso muutos verrattuna 1990-luvun kansikuviin.
Syksyllä 2007 Men's Health käynnisti FitSchools-aloitteen taistelemaan lasten liikalihavuutta vastaan. Lehti lähettää vuosittain terveys-, liikunta- ja ravitsemusasiantuntijoita valittuihin kouluihin uudelleensuunnittelemaan niiden liikuntaopetusta ja kouluruokailua. Ensimmäinen FitSchool oli eteläcarolinalainen Gettys Middle School. Keväällä 2008 lehti käynnisti voittoa tavoittelemattoman FitSchools-säätiön auttamaan lasten liikalihavuusongelmassa sekä saamaan amerikkalaiset lapset kiinnostumaan terveellisestä ja aktiivisesta elämäntavasta.
Tammi-helmikuun 2008 "The Year of You" -numerosta tuli 750 650 kappaleen myynnillä Men's Healthin kaikkien aikojen myydyin yksittäinen numero. Vuonna 2008 Men's Health toi lehden aiemmat numerot saataville yhteistyössä Googlen kanssa. 20-vuotisjuhlanumerossaan (marraskuu 2008) lehti julkaisi Yhdysvaltain tulevan presidentin, Barack Obaman, haastattelun valokuvineen. Obama esiintyi lehdessä uudelleen vuonna 2010.
Vuonna 2009 lehti julkaisi The Belly Off! Diet -kirjan, joka perustui lehden suosittuun painonhallintakolumniin. Myös toisesta suositusta kolumnista, Eat This, Not That!, tehtiin kirjasarja vuonna 2007 ja myöhemmin useita eri versioita muun muassa lapsille, supermarketeille ja ravintoloille. Syyskuussa 2009 lehden Ask Jimmy the Bartender -kolumnista tehtiin oma sovellus iPhone- ja iPad-laitteille.
Vuonna 2010 Men's Healthista tuli yksi ensimmäisistä kuluttaja-aikakauslehdistä, joka astui iPad-markkinoille. Lehden ensimmäinen sovellus "Men's Health Workouts" on pysytellyt top 10 -ladatuimmissa terveys- ja kuntoilusovelluksissa tai lähellä sitä julkaisustaan lähtien. Vuonna 2011 Zinczenkon lehden päätoimittajana korvasi Bill Phillips.