Aikakausmedia seuraa kuukausittain aikakauslehtien seuraaja-, tykkääjä- ja tilaajamääriä sosiaalisessa mediassa. Seurannassa ovat mukana kaikki Aikakausmedian jäsenlehdet, joilla on käytössään vähintään yksi sosiaalisen median kanava. Tammikuussa 2016 mukana oli 190 aikakauslehteä.
Aktiivisimmin suomalaiset seuraavat lehtiä Facebookissa (63,0 %), Twitterissä (22,5 %) ja Instagramissa (12,0 %), kun YouTube ja Pinterest keräävät vain yksittäisiä prosentteja.
Seuraajamäärältään ylivoimaisesti suurin lehti on koko kansan Aku Ankka, joka on asiakaslehdet poisluettuna Suomen suurin niin levikiltään kuin lukijamäärältäänkin. Aku Ankkaa seuraa 195 861 henkilöä. Akua peesaavat Seiska (114 000) ja Talouselämä (104 000).
Facebook TOP 5
Facebookissa Aku Ankka on täysin ylivoimainen. Sillä on yli tuplasti enemmän tykkääjiä, kun toiseksi tulleella yllättäjällä, Suomen Luonto -lehdellä. Facebookissa seurataan myös nuorten-, viihde- ja urheilulehtiä.
- Aku Ankka – 149 667
- Suomen Luonto – 71 772
- Demi – 64 594
- Seiska – 63 749
- Urheilulehti – 34 899
Twitter TOP 5
Twitterissä seuratuimpia ovat Suomen Kuvalehti ja niukasti sen taakse jäänyt Talouselämä.
- Suomen Kuvalehti – 86 715
- Talouselämä – 86 335
- Seiska – 47 078
- Markkinointi & Mainonta – 34 925
- Mikrobitti – 18 510
Instagram TOP 5
Instagramissa eniten seuraajia ovat saaneet selvästi nuortenlehdet, kuten Demi ja Cosmopolitan. Myös ruoka- ja asumisen lehdille on helppo saada seuraajia kuvien avulla.
- Demi – 20 145
- Aku Ankka – 14 597
- Cosmopolitan – 11 094
- Maku – 10 729
- Avotakka – 9 765
Lähteet: Aikakausmedian tiedote, Aikakausmediat somessa / tammikuu 2016 (Slideshare).
Kuva: Kin Li, Unsplash